Hoppa till huvudinnehåll

De lokala bankerna anpassar sig till digitaliseringen - snart kan bolånet lyftas digitalt tror bankproffs

Bankaula vid Nordeas kontor i Åbo
Arkivbild. Nordeas kontor vid Salutorget i Åbo. Bankaula vid Nordeas kontor i Åbo Bild: YLE/Niclas Lundqvist bankdesk

Digitalisering och högre krav skakar om bankbranschen i grunden. Bankerna satsar stora pengar på teknologisk utveckling och mycket tyder på att de fysiska bankkontoren i regionen fortsätter att bli färre i framtiden.

- Vi bygger upp en ny digital bank vid sidan om vår nuvarande bank, säger kund- och försäljningschef Satu Astala på Åbonejdens Andelsbanks kontor i Åbo centrum.

I praktiken innebär det att kunden allt oftare får boka in ett videomöte - till exempel via tjänster som Skype - med bankrådgivaren i stället för fysiska möten på kontoret.

Antalet mobila applikationer blir fler. Astala hoppas att det leder till en smidigare kontakt mellan kunden och banken.

Samtidigt kräver kunderna mer av sin bank idag än tidigare.

- Allt fler kunder vill ha skräddarsydd service och många sköter gärna bankärenden kvällstid och på veckosluten och vi har försökt anpassa oss till det.

Dyra satsningar kan kosta tjänster

OP-gruppen meddelade tidigare i år att man kommer att satsa upp till två miljarder euro på att utveckla digitala tjänster under de kommande fem åren.

Satu Astala på Andelsbankens kontor i Åbo.
Servicen viktigare än antalet fysiska bankkontor, menar Satu Astala på Andelsbanken. Satu Astala på Andelsbankens kontor i Åbo. Bild: Yle/Ville Hupa andelsbanken i åbo

Från fackligt håll togs beskedet ihop med blandade känslor och fackförbundet Pro uttryckte farhågor om att de digitala satsningarna leder till ett minskat behov av personalen.

Astala erkänner att vissa jobb kan försvinna i sin nuvarande form.

- Vissa enklare funktioner kommer säkert att automatiseras. Samtidigt tror jag att vi ser en hel del nya jobb inom banksektorn de kommande åren.

Också Nordea satsar stort på att utveckla digitala tjänster. Regionchef Miikka Salminen på Nordea i Åbo tror att det på sikt innebär en smidigare service för kunderna, då allt fler bankärenden kan skötas på distans.

Salminen ser bostadslånet som ett exempel på något som i dag kräver pappersarbete men som i framtiden troligen kan skötas helt digitalt.

- Bolåneprocessen kommer att digitaliseras, jag tror alla banker kommer att bli tvungna att göra så. Det kräver förändringar i den rådande lagstiftningar men det är dit vi är på väg.

De fysiska bankkontoren blir knappast fler - tvärtom

Trenden har gått mot allt färre fysiska bankkontor redan i flera års tid, då flera banker skurit ned i sitt kontorsnät.

De omfattande investeringarna i digitala tjänster föranleder frågan till vilket ändamål de fysiska kontoren överhuvudtaget behövs om digitaliseringen framskrider såsom många tror - särskilt på glesbygden där kunderna är färre till antalet?

Miikka Salminen på Nordeakontoret i Åbo.
Snart kommer bostadslånet att kunna lyftas helt digitalt, tror Nordeas Miikka Salminen. Miikka Salminen på Nordeakontoret i Åbo. Bild: Yle/Ville Hupa miikka salminen

Nordea meddelade nyligen att man koncentrerar kassatjänsterna till kontoret i Åbo centrum. De mindre kontoren i Västra centrum och på Tavastgatan slås ihop med Salutorgets kontor.
Samtidigt kommer kontoren i Nådendal och Reso att fusioneras.

Men de fysiska kontoren kommer ändå att ha en roll också framöver, menar Salminen.

- I vissa situationer vill kunden fortfarande ha ett personligt möte på kontoret, till exempel om det gäller större ekonomis abeslut, bostadsköp eller en förändrad familjesituation.

Andelsbanken har i dag 11 kontor i Åboregionen. Satu Astala menar att det viktiga är att erbjuda en service som kunderna vill ha.

- Det kan hända att vi ser färre permanenta bankkontor i framtiden, men vi kommer nog att finnas där kunderna finns.

"Det borde vara bankens skyldighet att ta emot pengar"

Kontanter blir allt ovanligare i och med att en allt större del av banktrafiken sker elektroniskt eller digitalt.

Nordea slutade ta emot kontanter på Kimitoön redan på våren 2015. Undantaget är kontoret i Kimito, bankjättens enda kontor på Kimitoön, som genom ett undantagsförfarande tagit emot kontanter en dag i veckan fram till början av september.

Nu försvinner kontanthanteringen på kontoret i Kimito för gott. Kontanterna försvinner också från Nordeas kontor i Hangö och Karis.

Olof Österberg med en påse pengar.
Olof Österberg har svårt att förstå varför banken inte tar emot kontanter. Olof Österberg med en påse pengar. Bild: Yle/Monica Forssell olof österberg

En som är bestört över förändringen är Olof Österberg i Dalsbruk. Han är ordförande för Dragsfjärds arbetarpensionärer och har med jämna mellanrum slantar som han behöver sätta in på föreningens konto.

- Bara skräp. Det kommer alltid in lite småpengar från olika föreningar och olika små affärer. Var ska man göra av med dem? Det borde vara bankens skyldighet att ta emot pengar, det är därför bankerna finns.

Dalsbruk har under de senaste åren mist all bankservice. Nordea och Andelsbanken som båda tidigare hade kontor i Dalsbruk har stängt och för invånarna i södra delen av Kimitoön gäller det att antingen anlita kontoren i Kimito eller bankernas elektroniska tjänster.

- Alla familjer har inte tillgång till dator. Det skulle vara intressant om bankerna skulle ge en dator åt alla av oss som saknar dator hemma. De skulle också skola upp oss lite, vi som inte behärskar datorer.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland