Hoppa till huvudinnehåll

Skärgården dras med allt dyrare fraktkostnader

Färja vid färjfästet Pargas-Nagu
Färja vid färjfästet Pargas-Nagu Bild: Yle/Nina Bergman färja

Från Åbo är det 60 kilometer både till Loimaa och till Nagu, men vill du frakta något till Nagu kan fraktkostnaderna bli 40 procent högre. Så säger Jörgen Eklund, viceordförande för Västkustens företagare.

- Det är dyrare att få varor till skärgården. Allting blir dyrare.

Fraktkostnaderna räknas inte enbart på kilometersträckan utan man betalar också för att det tar längre tid att köra ut i skärgården. Väntetiden i färjeköerna kostar, liksom tiden det tar att åka över med färjorna.

- Vi har föreslagit att chaufförerna kunde hålla sin lagstadgade kaffepaus på färjan mellan Pargas och Nagu, säger Eklund, men det tjänar inget till.

jörgen eklund,
Jörgen Eklund. jörgen eklund, Bild: Yle / Peter Karlberg jörgen eklund

Skärgården är ett problem för transportföretag

Niclas von Numers, verkställande direktör för transportfirman NvN-Kuljetus, bekräftar att transporterna till skärgården kostar mer än på fastlandet. Räknar man med färjorna tar det en timme längre att köra från Åbo till Nagu, än från Åbo till Loimaa.

- Det går inte att ha kaffepausen vid färjorna, säger von Numers. Färjeresan är för kort och i färjekön måste bilen köra framåt hela tiden. När chauffören ska ha sin lagliga paus på 15 minuter får bilen inte röra sig överhuvudtaget.

Chaufförens första paus måste vara 15 minuter lång och den andra 30 minuter. Det lyckas bara på färjepasset mellan Korpo och Houtskär.

Niclas von Numers.
Niclas von Numers. Niclas von Numers. Bild: Yle/Linus Hoffman nvn-kuljetus

Enligt von Numers är Houtskär också något av en logistisk återvändsgränd.

- Där tar vägen slut, och det är dyrt att köra med tom bil när man inte kan föra saker till flera ställen samtidigt. Om vi kör till Loimaa eller Letala kan vi göra en större runda till grannkommuner, eller fortsätta mot Vasa eller Tammerfors. Men Houtskär är en dead end.

"Den enda lösningen är att vi får en fast vägförbindelse"

För transportföretagen är det lockande att köra till skärgården om man har en tillräckligt stor mängd varor, så många större logistikföretag kör bara vissa dagar i veckan till skärgården för att få så mycket saker som möjligt med sig.

Trots det stiger fraktkostnaderna ju längre ut i skärgården man rör sig.

Enligt Eklund får dessa fraktkostnader inte inverka på varornas prislappar ute i skärgården.

- Vi lever i samma förhållanden som på fastlandet, säger Jörgen Eklund, så en enda lösningen är att vi får en fast vägförbindelse mellan fastlandet och skärgården

Enligt Eklund förbättras möjligheterna hela tiden om man kunde finansiera en bro mellan Nagu och Pargas med privata medel, vilket nu också har diskuterats.

- Det kunde till och med vara en riktigt god investering för de finansiärer som kommer med.

Färjan vid Nagu färjfäste
Till och med färjekön beaktas i fraktkostnaderna. Arkivbild. Färjan vid Nagu färjfäste Bild: Yle/Johanna Ventus skärgård vinter

Skulle skärgårdsborna själva finansiera en del?

- Det vågar jag inte svara på. Det beror väl på om det skulle vara frågan om ett aktiebolag eller dylikt där det säljs ut aktier. Ingenting är omöjligt.

Skulle du vara intresserad?

- Ja, faktiskt. Det kan man tänka sig nog att man till och med skulle vara.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland