Hoppa till huvudinnehåll

VK: Kvarkenprojektet kan räddas av Kina

Så ska den nya färjan se ut.
Så ska den nya färjan se ut. Bild: Midway Alignment/Wärtsilä midway alignment of the bothnian corridor

Kina kan rädda Kvarkenprojektet. Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S) har rest till Xían i Kina för att förhandla. Stadsdirektör Tomas Häyry i Vasa är positiv till samarbete.

Kineserna vill få ett betydligt större inflytande på världshandeln och världsekonomin. Projektet går under rubriken OBOR - One Belt, One Road - men kallas ofta för Nya Sidenvägen.

- Faktum är att Midway Alignment passar in som hand i handske på Kinas mångmiljardsatsning på nya handelsleder, säger Lindberg till tidningen Västerbottens-kuriren.

Det handlar om att utveckla och effektivera fyra handelsleder mellan Kina och västvärlden. En led för sjötransporter och tre handelsleder på land.

Kvarkenprojektet kan kopplas till Nya Sidenvägen

Arbetet är i full gång och 140 miljarder dollar har öronmärkts för projekt och affärsutveckling. Kina står för en betydande del av insatserna.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry säger att det vore mycket bra att koppla ihop Kvarkenprojektet med de stora transportstråksprojekten.

- Vi vill att Kvarkenprojektet ska vara en del av ett transportstråk till både öst och väst. Det finns möjligheter att koppla ihop projektet med den Nya Sidenvägen, säger Häyry.

Den nordligaste nya Sidenvägen förbinder Kina med Ryssland och en fortsatt utbyggd transportlänk över Kvarken till Norge skulle ge utskeppningsmöjligheter från Atlantkusten.

- Det borde vara intressant för Kina. Målet är att skriva ett samarbetsavtal med Xían eller ett så kallat Letter of Intent, säger Hans Lindberg till VK.

Diskuterar med regeringarna

I våras fick Kvarkenprojektet avslag på sin ansökan om EU-stöd. En ny ansökan förbereds som bäst men fortfarande är inte den statliga medfinansieringen från Sverige och Finland ordnad.

- Vi har fått positiva signaler från Finlands regering. Ett avtal med Kina skulle också ge oss bättre möjligheter i diskussionerna med svenska infrastrukturministern Anna Johansson, säger Hans Lindberg till VK.

Umeå är vänort med Xían och det är därför Hans Lindberg nu besöker Kina.

- Man tittar på framtida samarbetsmöjligheter, men ännu har jag inte fått några rapporter om resultatet av diskussionerna, säger Häyry.

Västerbottens-kuriren var först med nyheten.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten