Hoppa till huvudinnehåll

Krävande utmaningar vardag för en lots

Olli Taipale.
Lotsålderman Olli Taipale framför ett fartyg som han har lotsat in i Åbo hamn. Olli Taipale. Bild: Yle / Peter Karlberg olli taipale

I år firar Finlands lotsverksamhet 320 år. Tiderna har sjävklart förändrats, men Finlands farvatten är fortfarande en rejäl utmaning och numera kan även internationella besättningar och stora fartyg skapa rejält huvudbry för lotsarna.

Lotsningsarbetet i Finland anses ha fått sin officiella början i och med Karl XI:s förordning om lotsväsendet, en förordning som gjordes 1696.

Den moderna lotsen är lokal rådgivare till fartygets befälhavare. Varje år lotsas fartyg in och ut från finländska hamnar cirka 25 000 gånger. Längden på de årliga lotsningssträckorna är sammanlagt över 400 000 sjömil.

Olli Taipale, som är lotsålderman och jobbar för Finnpilot i Åboregionen, beskriver hur dagens utmaningar kan se ut rent praktiskt.

- Det kommer mycket folk från andra länder som inte känner till de lokala förhållandena och man möter flera olika kulturer. Man gör till exempel inte samma saker om man kommer från Sverige och Holland som man gör om man kommer från Afrika och Kina. En annan sak är att fartygen har blivit större och större. Det kan hända att det kommer in båt med längden 200 meter med en besättning från Kina. Då kan det hända att de pratar ganska dålig engelska och då måste man klara sig på något sätt. Det finns lite olika knep om de inte förstår, man kan bland annat använda sina händer. Man kan alltid kommunicera, det sker bara på lite olika sätt.

Det tar lång tid innan man blir en bra lots.

Finlands farvatten är vidare enligt Olli Taipale bland de mest krävande i hela världen. Kustvattnen är grunda och nästan alla hamnar fryser på vintern. Men lotsåldermannen menar att många lotsar gillar den här utmaningen.

Som lots ska man kunna ta det lugnt, kunna anpassa sig till olika lägen och vara beredd på att man aldrig vet exakt vad som väntar.

- Alla lotsar i Finland har sjökaptensutbildning och lång erfarenhet av sjöfart. När man kommer in till Finnpilot har man 6 månaders elevtid där man hänger med en äldre lots och lär sig farorna innan man börjar lotsa själv. Men det tar ändå lång tid innan man blir en bra lots.

Lotsen lämnar Black Watch
Arkivbild: Lotsning av ett kryssningsfartyg Lotsen lämnar Black Watch Bild: Yle/Linus Hoffman black watch

Olli Taipale har tio års erfarenhet av branschen, vilket inte direkt är ovanligt bland lotsarna i Finland.

- Jag gillar mitt jobb och det gör också de flesta av mina kollegor. Vi har långa karriärer, många har varit lots i 20 till 30 år innan de blir pensionärer.

Fotnot: För lotsningstjänsterna i Finland svarar det finländska bolaget Finnpilot Pilotage Ab. Finnpilot har 335 anställda och cirka 150 av dem är lotsar, de andra är båtmän, lotsförmedlare samt jobbar inom administration. Bolagets omsättning är 37 miljoner euro.

Läs också