Hoppa till huvudinnehåll

Fredagssnackare om reklam på nätet: Det är skrämmande

Mikaela Sonck och Ulrica Isaksson efter veckans Fredagssnack.
Mikaela Sonck och Ulrica Isaksson diskuterade skoreklamer på Facebook. Mikaela Sonck och Ulrica Isaksson efter veckans Fredagssnack. Bild: Yle / Jonas Sundström Mikaela Sonck,fredagssnack,Västnyland

I veckans åsiktsinslag Fredagssnack diskuteras reklam i papperstidningen Västra Nyland och på Facebook.

- Det går liksom inte att hoppa över reklamer i papperstidningar. I dagens Västra Nyland såg jag traktorer på första sidan. Det skulle jag inte ha sett i fall jag själv valt, säger Mikaela Sonck som tycker det är bra med reklamer.

Ulrica Isaksson vill själv välja när hon läser reklamer.

- Jag vill välja vad jag tar till mig. Jag vill själv bestämma det. Inför veckoslutet vill jag kanske planera en middag så då kollar jag på matreklamer, säger Isaksson.

Farligt med bubbla

Det är här diskussionen blir intressant. Reklamer på sociala medier blir allt mera anpassade till just dig. Du kan också anpassa ditt nyhetsflöde enligt dina egna preferenser.

- Jag tycker det är farligt att leva alltför mycket i sin egen bubbla. Det är bra att få olika bitar, både med nyheter och annonser, säger Mikaela Sonck.

Den digitala marknadsföringen blir allt mer komplex och exakt.

- Jag har sökt på skor på Google och följande dag ser jag skoreklamer i mitt Facebookflöde. Det är skrämmande, men också framtiden, säger Ulrica Isaksson.

Yle Västnyland bjuder på fredagar in snackare som reflekterar över veckan som gått. Ulrica Isaksson och Mikaela Sonck filosoferar 14 oktober.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland