Hoppa till huvudinnehåll

”Annonser kan också vara information”

Etelä-Uusimaa
Gratistidningen Etelä-Uusimaa har många annonser. Etelä-Uusimaa Bild: Yle/Maria Wasström etelä-uusimaa

Annonsmarknaden i Västnyland kommer att påverkas när tidningen Västra Nyland går över till tvådagarsutgivning i pappersform. Exakt vilka följderna blir är ännu oklart. Om antalet prenumeranter sjunker påverkar det givetvis tidningens ekonomi och också företagarnas intresse för annonsering.

På gratistidningen Etelä-Uusimaa säger vd Mikko Nieminen att det är för tidigt att spekulera i hur annonsmarknaden påverkas av att Västra Nyland går ner i utgivningsdagar.

- Många av företagen som annonserar i Västra Nyland annonserar redan nu också i vår tidning.

Nieminen vågar inte hoppas på större marknadsandel beträffande annonserna.

Han påpekar att tävlan på annonsmarknaden är hård och att priserna gått ner rejält.

- Västra Nyland har redan nu dumpat priserna på förstasidesannonser, säger Nieminen.

Han säger att det är svårt att få ekonomin att gå ihop om upplagan är liten. Västra Nylands upplaga var ifjol drygt 8 500 medan gratistidningen Etelä-Uusimaa har en upplaga på 23 000. Medan Västra Nyland är en utpräglad prenumerationstidning delas Etelä-Uusimaa gratis ut till hushåll i Hangö, Raseborg och Ingå.

"Västra Nyland klarar sig i konkurrensen"

På KSF Media och Västra Nyland tror marknadschef Janeta Wolontis att Västra Nylands annonsförsäljning kommer att klara sig bra också efter övergången till tvådagarsutgivning i pappersform.

- Enligt undersökningar kommer vi att klara oss bra då vi fortfarande är det ledande mediet på svenska på området. Få annonsörer har ändå annonserat fem gånger i veckan, påpekar Wolontis.

Hon tror att tidningens långa anor och goda läsarkontakt är tidningens styrka.

- Tidningen Västra Nyland har i 135 år varit viktig för invånarna i området och stått för trovärdig journalistik. Vi känner området o vi känner såväl prenumeranterna som annonsörerna.

Hon betonar också att den digitala tidningen kan erbjuda helt andra och nya möjligheter för annonsörerna.

Annonserna delar folket

När det gäller annonser tycks åsikterna bland västnylänningar vara delade. En del sätter upp lappar på postluckan för att undvika dem medan andra läser dem gärna och noggrant.

Birgitta Herrgård
Birgitta Herrgård Birgitta Herrgård Bild: Yle/Maria Wasström Västnyland,birgitta herrgård

Birgitta Herrgård läser Hbl och Västra Nyland som papperstidningar och andra tidningar på nätet.

- Jag läser nog på nätet men jag är nog inte en så stor vän av det utan vill ha den fysiska tidnigen.

Annonserna i tidningarna följer hon bättre än de som finns i Postens reklamblad.

- Om jag söker något speciellt läser jag också reklambladen. Annars går de nästan direkt i pappersinsamlingen, säger Herrgård.

De annonser som dyker upp på sociala medier på webben är hon inte alls intresserad av.

- Digitala annonser stör mitt läsande oerhört och jag tycker det är så påträngande.

Magnus Lindholm
Magnus Lindholm Magnus Lindholm Bild: Yle/Maria Wasström västnyland

Magnus Lindholm hör till dem som tycker att annonserna är en viktig del av tidningen.

-Man tittar efter priserna. När man är pensionär hinner man gå till flera butiker, säger Lindholm.

Mera sällan läser han däremot Postens gratisblad.

E-tidning är inte för alla

Birgit Lindholm är en ivrig tidningsläsare och prenumerant. Hon läser särskilt Västra Nyland och Hufvudstadsbladet.

- De är väldigt viktiga för mig. Jag läser dem det första jag gör på morgonen.

Lindholm har inte tillgång till dator hemma och ser därför tidningsreformen som en betydande försämring.

Också gratistidningen Etelä-Uusimaa läser hon sporadiskt, ofta särskilt just annonserna.

Postens utdelning av reklamblad verkar inte läsas lika noggrant.

- Det är nog tidningarnas annonser jag läser. Ibland tittar jag inte alls på dem som kommer i Postens blad, säger Birgit Lindholm.

Birgit Gustafsson
Birgitta Gustafsson Birgit Gustafsson Bild: Yle/Maria Wasström birgit gustafsson

Också Birgitta Gustafsson är besviken över att Västra Nyland ska övergå till tvådagarsutgivning.

- Men kanske man vänjer sig med det också. Är det en bra tidning med mycket lokalt material så kanske det blir bra, funderar hon.

Läs mera:

Annonser i Västra Nyland

Annonsörer tveksamma till tvådagarsutgivning av Västra Nyland

Annonsörer i Västnyland är tveksamma till att tidningen Västra Nyland endast ska utkomma två dagar i veckan i pappersform. Om antalet prenumeranter sjunker är tidningen inte längre lika attraktiv att annonsera i.

Artikeln har kompletterats den 17.10 kl 13.30 med en intervju med Västra Nylands marknadschef Janeta Wolontis

  • Bankstrejk på mellandagarna?

    Inga framsteg i förhandlingar om kollektivavtal.

    Fackförbundet Pro har gett strejkvarsel för finansieringsbranschen. En eventuell strejk är utlyst till mellandagarna.

  • Tidningen Nya ÖB läggs ner

    För få annonsörer förhindrade utvecklingen.

    Lokaltidningen Nya ÖB som utkommer i Karlebyregionen läggs ner. Tidningen ville utvecklas men lyckades inte locka tillräckligt med annonsörer.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland