Hoppa till huvudinnehåll

Sandra Eriksson: Mens ska inte ses som en bortförklaring

Sandra Eriksson, Sverigekampen 2014.
När man springer häck kan det bli väldigt blött. Att springa med binda är därför inget att rekommendera. Sandra Eriksson, Sverigekampen 2014. Bild: Yle/Tomi Hänninen Sandra Eriksson,friidrott,vattengrav

En ny studie visar att din idrottsprestation varierar under menscykeln. Friidrottaren Sandra Eriksson berättar att hon hade mens både på EM och OS i somras, men om det påverkade henne vet hon inte.

Friidrottaren Sandra Eriksson berättar att hon hade mens både på EM och OS i somras, och att båda tävlingarna gick jättedåligt. Men om det berodde på mens vet hon inte.

- Det är omöjligt att säga hur mycket mensen påverkade, men visst spelar den roll. Jag har fått hur många träningar som helst förstörda på grund av ett brutalt jobbigt PMS-humör, säger hon.

Bara att försöka koncentrera sig på tävlingen

Att få mens i samband med en viktig tävling är sådant som händer. Det finns inte så mycket annat att göra än att koncentrera sig på att göra sitt bästa.

- Jag fick mens samma dag som OS-försöken i somras och jag tog det ganska lugnt ända fram till uppvärmningen när jag upptäckte att jag blodat ner mina ljusblå tävlingstrosor. Då var det inte riktigt lika kul längre.

Sandra tänkte ändå att om någon ser det så vet de vad det handlar om och det är inget hon ska behöva skämmas över.

- Samtidigt letade jag ändå fram lagets kvinnliga läkare och sade att jag nu bara behöver en kvinna så att jag får avreagera mig och sedan kör vi.

Det är inte särskilt bekvämt att springa med binda.

En gång för länge sedan använde Sandra binda under en tävling, och det var ingen succé. Det var första gången hon sprang hinder samtidigt som hon hade mens.

- Det är inte särskilt bekvämt att springa med binda och när man springer hinder blir det jätteblött. Då är det mer som att springa med en stor blöja, säger hon.

Mens något man inte pratar om

Det finns väldigt lite forskning om hur mens påverkar idrottsprestationer och det är också något som Sandra själv inte riktigt reflekterat över förrän nu.

- Det är egentligen först den här säsongen som jag har börjat fundera på det i och med att det tas upp mer och mer. Vi kvinnor vill ju också själva gärna veta mer eftersom vi hittills inte fått se någon forskning på det.

Sandra berättar att mens är något som det överlag pratas väldigt lite om. Hon pratar bara om det med sina närmsta träningskompisar, och sin tränare.

- Jag har bestämt att jag kommer att prata om det med min tränare och så får han ta det hur han vill. Men det har fungerat jättebra.

Mens ses som en bortförklaring

Under förra veckan lyfte X3M upp mens på olika sätt varje dag och vissa reagerade negativt på kampanjen. De tyckte att mens är något man inte borde prata så mycket om. Sandra tycker att det tyder på kunskapsbrist.

- Det känns som att det är personer som tycker att mens bara är bortförklaringar och att kvinnor bara gnäller.

Sandra tror att folk skulle få mer förståelse ifall de visste hur mens fungerar och hur den kan påverka idrottsprestationen. Men fastän hon är väldigt öppen och kan prata om saken så tvekar hon ändå inför att direkt efter en tävling berätta att hon har mens.

- Jag skulle dels vara rädd för att få kommentarer om bortförklaringar, men också för hur manliga journalister skulle reagera. Det skulle vara väldigt skönt om det blev lite mindre tabu kring det, säger hon.

Det skulle vara väldigt skönt om det blev lite mindre tabu.

Trots att ämnet fortfarande är lite tabu har Sandra märkt av en viss förändring. Människor pratar om det mer än tidigare. Det är något hon främst lagt märke till i sociala medier, och det var sommarens OS (med simmaren Fu Yuanhui som berättade att hon hade mens) som drog igång det.

- Folk verkar nyfikna på att lära sig mer och många har sagt att de tagit det för givet att alla kvinnliga idrottare flyttar på sin mens när de ska tävla. De har inte alls trott att det skulle kunna vara ett problem.

Kan inte planera träningen kring mensen

Hur mycket planerar man då tävlingar och träningar runt mensen? Sandra planerar ingenting.

- Jag har själv en väldigt oregelbunden mens så det är svårt att planera, men det är klart att det går att äta p-piller och styra det på det viset, men som en idrottare vill man kanske inte heller stoppa i sig hormoner som man kanske inte vet hur man reagerar på, så det är lite krångligt.

Om du skulle få se någon slags förändring när det kommer till mens och idrott, vad skulle det vara?

- Att folk ska få mer kunskap och att uppfattningen om att det är en bortförklaring ska försvinna. Att folk ska ta det på allvar och att kvinnor ska sluta känna att det här är något man inte får prata om.

Här kan du läsa om studien gjord av forskaren Lisbeth Wikström-Frisén vid Umeå universitet. Den visar att kvinnor kan tjäna på att anpassa styrketräningen till mensen eftersom den visade att de som tränade de första två veckorna i menscykeln fick bättre resultat.

I videon nedan berättar Sandra om sina tankar kring mens och idrott.

Nyligen publicerat - X3M