Hoppa till huvudinnehåll

Vägplanen för omkörningsfiler på riksåttan är klar- pengarna fattas

En tröska och en traktor stoppar upp trafiken i båda filerna på den asfalterade vägen som omges av skog. Uppe i högra hörnet finns en stämpel där det står Dina hemknutar.
Arkivbild. En tröska och en traktor stoppar upp trafiken i båda filerna på den asfalterade vägen som omges av skog. Uppe i högra hörnet finns en stämpel där det står Dina hemknutar. Bild: Yle/Roger Källman dina hemknutar

Omkörningsfiler på riksåttan norr om Vasa har diskuterats i många år. Vägplanen är klar, men pengarna fattas. Från trafikskyddets sida ifrågasätter man ändå hur nödvändiga omkörningsfiler är.

"Skulle det vara möjligt att fixa lite mer omkörningsfiler på E8 så man kunde köra om alla lastbilar utan att behöva riskera livet?" Så löd frågan som ställdes anonymt via verktyget Dina hemknutar på svenska.yle.fi/osterbotten.

Frågan om omkörningsfiler på riksväg 8 har stötts och blötts i tiotals år.

- Omkörningsfilen strax söder om Oravais var faktiskt en av Finlands första, men sen dess har vi tyvärr inte fått anslag för fler omkörningsfiler här omkring, säger Anders Östergård, direktör för trafik och infrastruktur vid Södra Österbottens NTM-central.

Det är inte så att det inte skulle ha försökts.

- Planen finns färdig för omkörningsfiler på sträckan Vassor-Kärklax. Det är bara pengarna som fattas, säger Östergård.

Den vägplanen omfattar en rakare vägsträckning och en omkörningsfil i vardera riktningen, och är alltså klar att sättas i verket då finansieringen finns.

Smalare vägar än i Sverige

I Sverige har man gått in för omkörningsfiler på stora delar av vägnätet.

- Problemet för oss är att det blir så himla dyrt. De svenska vägarna är elva meter breda medan de finska vägarna är mellan åtta och tio meter breda. De måste breddas till tolv meter om man ska ha omkörningsfiler, säger Östergård.

Orsaken är att de svenska vägarna redan på 70-talet byggdes med breda vägrenar, vägrenar som i dag har fått ge vika för ett tredje körfält och vajerräcke i mitten.

Det är klart att omkörningsfiler gör det möjligt att göra en säkrare omkörning, utan en akut risk för frontalkrock med mötande trafik.

Risker också med omkörningsfiler

På Trafikskyddet vill kontaktchef Heli Lintamo också lyfta upp riskfaktorer med omkörningsfiler.

- Farten har en tendens att öka i omkröningsfilerna, säger Lintamo.

Det som de flesta bilister alltså varit med om, att den sniglande kön plötsligt får fart då omkrningsfilen dyker upp, bekräftas alltså av Heli Lintamo.

- Man ska komma ihåg att samma hastighetsbegränsning gäller också i omkörningsfilen - man kan alltid tänka efter om man verkligen behöver köra om, säger Lintamo.

Frågan om omkörningsfiler ställdes via Dina hemknutar. Den anonyma frågeställaren frågade om man kunde få omkörningsfiler så man inte behöver riskera livet då man kör om lastbilar. Heli Lintamos råd lyder så här:

- Överväg om du faktiskt behöver köra om. Du kör om en lastbil, och efter en stund är du i kapp följande. Tidsinbesparingen är marginell, säger Lintamo.

Dina hemknutar

Dina hemknutar är ett nytt sätt att göra lokala nyheter tillsammans med publiken. Du sänder in nyhetstips eller frågor och vi på Yle Österbotten tar reda på svaret.

Frågan sänder du enkelt in genom webbformuläret som du hittar längst ner i den här artikeln. Med jämna mellanrum ordnar vi på Yle Österbotten en omröstning bland tre av frågorna vi fått in till Dina hemknutar. Den fråga som vinner går vi vidare med, gärna med hjälp av frågeställaren.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten