Hoppa till huvudinnehåll

Karis får inget sent kvällståg

Karis tågstation en tidig septembermorgon.
Det kommer inte att stanna något tåg i Karis sent på kvällen. Karis tågstation en tidig septembermorgon. Bild: Yle/Malin Valtonen morgontåg

Det blir inget sent kvällståg till Karis från och med december. Kyrkslätt får två tågturer till för att underlätta vardagen för dem som pendlar till och från Åbo, meddelar VR.

Ett IC-tåg från Helsingfors till Åbo kommer att stanna i Kyrkslätt klockan 6:58 och ett IC-tåg från Åbo till Helsingfors kommer att stanna i Kyrkslätt klockan 17:17. De nya tidtabellerna träder i kraft den 11 december.

Förbindelsebussarna mellan Kyrkslätt och Karis fortsätter som tidigare.

Sjundeå får inga nya tågturer. Inga tåg kommer att stanna i Sjundeå under veckosluten som många Sjundeåbor hade hoppats.

Kvällståg till Karis inte lönsamt för VR

Västnyländska politiker har lobbat för att ett kvällståg skulle kunna avgå från Helsingfors mot Karis vid 22-tiden. Nu avgår det sista tåget klockan 20:37.

VR har gjort utredningar som visar att det inte finns tillräckligt med kunder för att ett sent kvällståg till Karis skulle löna sig, säger Maisa Romanainen som är direktör för VR:s passagerartrafik.

Riksdagsledamot Anders Adlercreutz (SFP) från Kyrkslätt meddelar på Twitter att arbetet med att försöka fixa kvällståget fortsätter. Riksdagsledamot Maarit Feldt-Ranta (SDP) säger att förhandlingarna om kvällståget fortsätter under de närmaste veckorna. Hon tycker att dagens VR-information var en upprepning av sådant som redan sagts tidigare under hösten.

Sent lokaltåg mest realistiskt

Riksdagsledamot Maarit Feldt-Ranta från Raseborg säger att det mest realistiska är att förhandla med Helsingforsregionens trafik (HRT) om en lösning. Då är förhoppningen ett nytt sent lokaltåg som går till Kyrkslätt och Sjundeå och fortsätter till Karis.

Det nuvarande avtalet om lokaltåg till Sjundeå gäller under nästa år.

De västnyländska kommundirektörerna och riksdagsledamöterna fortsätter förhandlingarna. Feldt-Ranta kan inte säga när de når en lösning, men hon tror inte på snabba beslut. Hon kan heller inte i det här skedet säga vem som skulle betala för ett sent kvällståg till Karis.

Perrongen i Sjundeå för kort

I Sjundeå konstaterar kommundirektör Juha-Pekka Isotupa att det just nu verkar vara omöjligt med veckoslutståg till Sjundeå och tåg till Karis under rusningstid på vardagar. En stor orsak är att det behövs förbättringar på banan.

- Perrongen i Sjundeå är i dag för kort för IC-tågen. Den måste vara längre.

Isotupa säger att man måste sätta mer krut på att lobba för att kustbanan får mera pengar. Pengar behövs både för att förbättra den befintliga banan och för ett nytt spår.

- I dag är trafiken begränsad, där ryms inte flera tåg.

Hoppa över Twitterpostning


Hoppa över Twitterpostning

Hoppa över Twitterpostning

Läs mera:

Lobbningen bar frukt - fler tåg mellan Karis och Kyrkslätt

I december ska fler fjärrtåg på kustbanan stanna i Kyrkslätt. Västnyländska lobbare hoppas också på lokaltåg som kör ända till Karis.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland