Hoppa till huvudinnehåll

Daniel Olin: Ännu en pinsam EU-kris - ska vallonerna fälla frihandelsavtalet med Kanada?

Redaktören Daniel Olin.
Daniel Olin Redaktören Daniel Olin. Bild: Johanna Kannasmaa olin

Trots att EU i flera år har förhandlat om ett stort frihandelsavtal (Ceta) med Kanada harfrågan sällan nått över nyhetströskeln. Processen är nu på slutrakan och godkännandet av avtalet skulle förmodligen ha gått många obemärkt förbi om inte de fransktalande vallonerna i Belgien hade satt käppar ihjulet.

För att EU ska kunna godkänna frihandelsavtalet med Kanada krävs det att alla medlemsländer ger grönt ljus. Men i Belgien sätter det regionala parlamentet i Vallonien hårt emot och så länge vallonerna lägger in sitt veto kan inte Belgien skriva under.

I tisdags samlades EU:s handelsministrar i Luxemburg i hopp om att godkänna frihandelsavtalet men ministrarna fick åka tomhänta hem. EU:s handelskommissionär svensken Cecilia Malmström gömde inte sin irritation när hon efter mötet konstaterade att ”om EU inte lyckas godkänna ett avtal med Kanada hur ska vi då lyckas komma överens om Storbritannien”.

Att vallonerna nu blockerar avtalet sätter EU i en prekär situation, och det som gör frågan om möjligt ännu mer pinsam är att Ceta-avtalet, till skillnad från den amerikanska motsvarigheten TTIP, är allt annat än kontroversiellt.

Lägg dessutom till att effekterna av frihandelsavtalet förväntas bli rätt så blygsamma.

Det visar än en gång på hur svårt det är för unionen att komma till skott.

Men de fransktalande vallonerna har satt ned foten, och rätt så oväntat har Ceta-avtalet förpassat EU i ännu en ny kris.

Ceta-avtalets öde har nu lyfts in på toppmötesagendan. Det blir alltså EU:s stats- och regeringschefer som ska ställning till hur man ska gå vidare när de samlas i Bryssel på torsdag och fredag.

Motståndet mot Ceta leds av Valloniens socialdemokratiske regeringschef Paul Magnette. Trycket på honom är enormt.

Men än så länge säger Magnette nej och kräver nyaförhandlingar. Framför allt är han irriterad på kommissionen inte tidigare har lyssnat på vallonernas invändningar.

Om de drygt tre miljoner vallonerna nu får utlopp för sin frustration - så är irritationen desto större i Bryssel.

I Vallonien har han ett stort stöd. Landsdelen som en gång i tiden hade en blomstrande industri är i dag den fattigaste i Belgien. Industrinedläggningar har duggat tätt, den senaste kom i september då amerikanska Caterpillar beslutade att lägga ned sin fabrik i Charleroi.

Men om de drygt tre miljoner vallonerna nu får utlopp för sin frustration - så är irritationen desto större i Bryssel. Tanken är att frågan ska vara löst när EU-ledarna lämnar Bryssel efter lunch på fredag och att sedan Kanadas premiärminister Justin Trudeau tillsammans med EU formellt ska underteckna avtalet i Bryssel inkommande vecka.

Frågan är vilka signaler det ger om man inte får vallonerna att ge grönt innan tidsfristenlöper ut på fredag? En högt uppsatt EU-diplomat vill inte spekulera utan konstaterade torrt att vi väl då får då se till att den kanadensiska premiärministern får sin flygbiljett ersatt.

Men insatserna är högre än så. Än en gång testas EU:s trovärdighet och framför allt EU:s förmåga att teckna handelsavtal.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes