Hoppa till huvudinnehåll

Söndersmulade däck får sin sista grav i haven

bildäck utan fälgar
bildäck utan fälgar Bild: Yle/Stefan Härus gummi

Rester av bildäck utgör en betydande del av de plastpartiklar som hamnar i haven. Det är inte helt enkelt för konsumenterna att göra bättre val.

Mönsterdjupet på ett nytt bildäck är på 8-10 millimeter. Efter några års rullande har slitbanan gjort sitt och senast då 1,6 millimeter finns kvar ska däcket kasseras. De mikroskopiska gummipartiklarna som slitits av däcket har under resans gång virvlat iväg och hamnar småningom i haven. Norsk forskning tyder på att den överlägset största delen av de mikroskopiska plastpartiklar som hamnar i havet kommer från bildäck, bara i Norge hela 2500 ton årligen.

Näsan och magen fångar upp

Enligt forskningen utgör landsvägstrafiken ett allvarligt hot för oceanerna. Kring hälften av alla mikroplastpartiklar som hamnar i haven härstammar från bildäck och vägbeläggning. De blir sedan fiskföda som i sin tur blir människoföda. Efter en omväg är de alltså tillbaka på landbacken med okända hälsoeffekter som följd. En annan väg in i människokroppen går via näsan i och med att vi andas in av de partiklar som trafiken river upp.

På Åbo Akademi känner man till problematiken. Professor Carl-Erik Wilén vid laboratoriet för teknisk polymerkemi, säger att det tillsvidare inte finns så mycket kunskap om riskerna, men att forskning pågår.

Körstilen avgörande

Då de första däcken tillverkades för över hundra år sedan var naturgummi en viktig beståndsdel. Numera har de syntetiska polymererna tagit över och i ett bildäck kan det finnas över trettio olika syntetiska beståndsdelar, säger Wilén.

På Åbo Akademi pågår forskning kring nedbrytbara biopolymerer, men det är åtminstone tillsvidare otänkbart med sönderfallande material i bildäck som ska hålla ihop en längre tid. För konsumenten som är mån om skonsammare val i däckhandeln blir det ingen lätt uppgift. Tillverkarna föredrar att inte berätta om beståndsdelarna i sina däck. Å andra sidan handlar det om säkerhetsaspekter, säger Wilén.
Han menar att i de däcktest som utförs betonas oftast säkerheten medan de miljöeffekter som slitaget medför sällan uppmärksammas. Det bästa sättet en bilist kan påverka partikelutsläppen på är körstilen, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland