Hoppa till huvudinnehåll

Pendlarna i Västnyland reser billigare men trängs på färre tåg

I våras skedde det stora omställningar i tågtrafiken från Västnyland till huvudstadsregionen. För pendlarna innebär det billigare priser – men också mindre valfrihet. Enligt VR:s nya tidtabeller kommer inga nya avgångar från Karis till Helsingfors.

Det var i mars som det sista Y-tåget avgick från Karis via Ingå och Sjundeå till Helsingfors. I samma veva minskade VR också IC-tågens avgångar på kustbanan.

Y-tågets framtid är oviss
Y-tåget slutade gå i mars. Y-tågets framtid är oviss Bild: Yle/Veronica Montén lokaltrafik

För många tågresenärer betydde det en stor förändring.

- Det är färre avgångar och färre tågvagnar och det gör att det ofta är trångt, säger Martina Landén-Westerholm som sedan 2009 pendlar mellan hemmet i Ekenäs och jobbet i Helsingfors.

På de tåg där det finns mycket pendlare kan det vara så trångt att folk sitter i trapporna och arbetar med sina datorer i knät, berättar hon.

Lägre biljettpris glädjer pendlare

Men förändringen är inte enbart negativ. I och med att tågavgångarna blev färre kan VR erbjuda betydligt billigare biljetter än tidigare. För en tågpendlare som köper en biljett för ett helt år innebär det en prissänkning på över 50 procent.

- Pendlarna har varit väldigt glada för att tågbiljetterna har blivit billigare. Speciellt då man betalar flera tusen euro om året till VR känner man av prissänkningen.

Osäkerhet då tidtabeller ändras

Under de sju år som Martina Landén-Westerholm har pendlat har det ofta förekommit att tågen inte har gått enligt tidtabellen. På den här punkten har VR förbättrat sig avsevärt den senaste tiden.

Men i och med de återkommande omställningarna i tidtabellerna blir det också svårare att pussla ihop vardagen, säger hon.

- Det finns ett stort osäkerhetsmoment när det gäller pendlandet. Informationen om hur tidtabeller ändras kommer alltid ganska sent och det betyder att man snabbt måste rusta om hela systemet både hemma och på jobbet. Det är utmanande.

En närbild av en skrattande kvinna. Hon heter Martina Landén-WWesterholm.
Martina Landén-Westerholm. En närbild av en skrattande kvinna. Hon heter Martina Landén-WWesterholm. Bild: Tom Ahlfors martina landén-westerholm,Västnyland

För en del pendlare har det till och med blivit omöjligt att fortsätta använda tåget eftersom det allra flesta avgångarna inte stannar förrän i Alberga i Esbo.

I och med VR:s förändringar i våras drogs också det sena tåget från Helsingfors in. Västnyländska politiker har tillsammans med kommunala tjänstemän lobbat för att få tillbaka den turen. Men hittills har det inte lyckats.

Däremot får Kyrkslätt från och med december två tågturer till för att underlätta vardagen för dem som pendlar till och från Åbo eller Karis.

Nytt stödsystem för Raseborgspendlare

För Raseborgs del innebar VR:s förändringar ett bakslag med tanke på servicen för stadens invånare. Raseborg försöker locka fler mänskor att flytta till staden och då är det viktigt att de smidigt kan pendla till eventuella jobb på annan ort. Då valmöjligheterna blir färre kan det bli jobbigare att pendla till sitt jobb.

VR:s statistik visar ändå att samma mängd tågresenärer stiger på och av tåget vid stationen i Karis som för ett år sedan.

En kvinna handlar i en kiosk.
Man kan lösa ut Raseborgs pendlarbiljett i alla R-kiosker. En kvinna handlar i en kiosk. Bild: Yle/Minna Almark r-kiosken i karis,R-kioski,Västnyland,Karis

Raseborgs stad har länge stött de pendlare som bor i staden med en rabatt på 10 procent på kollektivtrafikens periodbiljetter. I augusti bytte staden stödsystemet för dem som pendlar med tåg.

Raseborg hör till huvudstadens pendlingsområde

Det nya Eazy Break-systemet fungerar så att man lämnar in en blankett till staden som kollar upp att man verkligen bor i Raseborg. Efter det kan man elektroniskt beställa en resesedel, som man sedan kan lösa ut i en R-kiosk.

- Det är lätt eftersom man kan köpa biljetten på hemorten eller var som helst, säger Martina Landén-Westerholm.

Hittills har runt 140 tågpendlare börjat använda systemet. Raseborgs stad räknar med att mellan 200 och 300 raseborgare pendlar med tåg.

Martina Landén-Westerholm tycker att det är bra att Raseborg stöder sina pendlare.

- Med kommunrabatten visar man i staden Raseborg att vi hör till pendlingsområdet för huvudstadsregionen och det tycker jag är en bra sak.

En hand håller i en guldfärgad telefon.
Kommunbiljetten laddas via en app ner i telefonen. En hand håller i en guldfärgad telefon. Bild: Yle/Minna Almark smarttelefoner,Västnyland,Tvärhand,telefoner

Samtidigt önskar hon att systemet blev lite smidigare så att användarna lättare kan köpa rabattbiljetter för längre perioder.

Sjundeå har drabbats hårt

I Sjundeå pendlade runt 300 personer dagligen med Y-tåget och kommunen har byggt upp sitt kommuncentrum runt tågstationen. VR:s förändringar höll på att bli riktigt katastrofala för kommunen eftersom de hotade lämna kommunen helt utan tågtrafik.

Sjundeå har därför aktivt jobbat för att ersätta den indragna regionaltrafiken. Kommunen ingick snabbt ett tillfälligt avtal med Helsingforsregionens trafik (HRT) för att säkerställa att invånarna kan åka till sina jobb och studieplatser i huvudstadsregionen.

För att arrangemanget ska kunna bli permanent måste Sjundeå bli medlem i HRT och kommunen arbetar på det för tillfället.

Människor står på en tågperrong, tågbana till höger, höstlöv på marken.
I Sjundeå har pendlarna drabbats hårt av tågförändringarna. Människor står på en tågperrong, tågbana till höger, höstlöv på marken. Bild: Yle/ Veronica Montén ytåget

Sjundeå har ändå lidit av förändringen. Enligt VR:s statistik har tågresenärerna från Sjundeå minskat med en tredjedel jämfört med ett år sedan. För första gången på tiotals år har också utflyttningen från kommunen varit större än inflyttningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland