Hoppa till huvudinnehåll

Bokrecension: Älskade, hatade Trump - vem är mannen bakom skandalerna?

Republikanernas presidentkandidat Donald Trump den 21 Juli 2016.
Laura och Saska Saarikoski målar i sin bok "Trump och vredens Amerika" upp en bild av en man som verkar omöjlig att förstå. Republikanernas presidentkandidat Donald Trump den 21 Juli 2016. Bild: EPA/SHAWN THEW Donald Trump,Trump,USA,presidentkandidat, Presidentvalet i USA 2016,Republikanska partiet

Han skapar skandal efter skandal och har på kort tid blivit en av de mest omtalade personerna internationellt. Men vem är Donald Trump egentligen? Vilka är hans anhängare som står vid hans sida, vad som än sker?

I boken Trump och vredens Amerika (Förlaget 2016) försöker Laura och Saska Saarikoski besvara de frågor som uppstått kring Trumps person. Helsingin Sanomats USA-korrespondenter skrev boken i rasande fart under våren och sommaren, efter att de på allvar insett det som också omvärlden verkade ha svårt att förhålla sig till: att affärsmannen och reality tv-stjärnan såg ut att bli republikanernas kandidat i presidentvalet.

Även om det redan finns ett antal verk om Trump, finns det en klar beställning från den nordiska publiken på en bok som inte bara förklarar vem mannen som snart kan bli världens mäktigaste person är utan också enkelt förklarar vilka grundvalar den amerikanska politiken står på.

Fin skildring av amerikansk politik

Till bokens styrka hör dess avskalade sätt att beskriva den amerikanska vänstern och högern samt det rådande samhällsklimatet i USA. På så sätt åskådliggörs klart och tydligt skillnaden mellan nordisk och amerikansk politik.

Ett bra exempel som författarna lyfter fram är amerikanernas passionerade förhållande till politik. Trots att valdeltagandet i USA är relativt lågt jämfört med till exempel i Finland är amerikanerna utåt sett ändå betydligt mer passionerade. De skyltar gärna synligt med sina politiska åsikter. Det kan göras helt konkret med klistermärken på bilen och skyltar på gården, men det kan också ta andra former: för många amerikaner kan det kännas fullständigt otänkbart att umgås över partigränserna. Och det skäms de inte över att säga högt.

Muren mellan liberaler och konservativa kan vara hög och bred. Sett ur ett finländskt perspektiv, där man inom samma familj kan rösta på vitt skilda partier, ter sig den amerikanska politiska tudelningen närmast fascinerande.

Men vem är han egentligen?

Bokens huvudperson då? Donald Trump är mannen som gång på gång väcker ramaskri, förtjusning, passion och vrede - beroende på om man är hans anhängare eller inte. Allt från psykologer till politiska analytiker och journalister har försökt förstå vem Donald är, men det verkar vara omöjligt att få grepp om honom. Laura och Saska Saarikoski gör ändå ett gott jobb i sin bok.

Affärsmannen som blivit känd för att ge sparken på tv och som håvar in stora pengar på att sälja sitt namn påstår i den ena stunden något, för att i nästa säga motsatsen. Trump, som gärna skryter om sina framgångsrika fastighetsaffärer men har svårt att medge att han gjort en dålig deal, är en mästare på att motsäga sig själv. Skandalerna som uppstår i kölvattnet där han drar fram hinner aldrig lägga sig förrän det är dags för nästa. Och mitt i allt detta står en man som aldrig verkar be om ursäkt, även om det påvisats att han har fel.

Det faktum att han ens bad om ursäkt - fast många ifrågasatt om det verkligen var en regelrätt ursäkt - för det han sade i en videoupptagning från 2005 om hur han ser på kvinnor och behandlar dem, blev en nyhet i sig. Att han under ett kort möte på ett blixtbesök i Mexiko uppfattades klara av att uppföra sig så som en statsman bör, var också en nyhet. Det understryker vilka absurda former kampanjen tagit.

Allt detta vittnar om en man vars like den amerikanska politiken aldrig sett. Där vilken annan kandidat som helst skulle ha varit tvungen att avgå på grund av lögn, skandal eller påhopp, verkar Trumptåget segervisst tuffa fram. Nästa anhalt: Vita huset?

Affärsstrategin som ledstjärna

Författarna lyckas genom att gå igenom Trumps bakgrund, handlingar men också hans egna ord, väva någon sorts bild av honom som person. Och det är kanske det närmaste vi kan komma mannen som verkar fullständigt oberäknelig och inte tycker att han behöver redogöra för petitesser som fakta och grova anklagelser.

Som affärsman hör det till hans strategi att alltid vara på det klara med vilket inflytande han har över sin motpart och att aldrig verka desperat utan alltid ha en stark förhandlingsposition. I klartext: att alltid ha något som andra vill ha. Alltid göra en bra deal, så billigt som möjligt. Frågan är om han som president för världens mäktigaste nation skulle ha samma strategi.

Ett är säkert: Trump går hårt och skoningslöst åt dem som inte är med på Trumptåget, oberoende av om de tillhör eliten inom republikanerna eller är föräldrar till en stupad soldat. Listan över dem som Trump är på krigsstigen med börjar bli lång. Inte minst då det gäller minoriteter.

Den viktigaste frågan kvarstår

Hur kan han då fortsättningsvis vara så populär? Här kommer vi till pudelns kärna, en kärna som jag önskar att författarna försökt analysera ännu mer: Vem är Trumps trogna anhängare? Boken hade vunnit mycket på att författarna gett sig tiden att delvis ta ett lite mer reportagemässigt grepp och skrivit mer om sina resor runtom i USA där de träffat Trumps väljare och gett dem mer utrymme.

Vilka är dessa anhängare som inte låter sig bekommas det minsta av allt det Trump säger och gör? Förklaringarna är oftast att det är den arga, vita mannen med låg utbildning som sett sitt tidigare välbetalda jobb försvinna till Kina eller Mexiko som nu lägger sin tilltro till Trump.

Den typiska anhängaren sägs ogilla den liberala pressen och avsky politisk korrekthet. Men kanske det framför allt annat handlar om människor som sett sina förhoppningar om att ekonomiskt få det bättre under sin livstid grusas, som i motsats till sina föräldrar inte fått det bättre fast det ju var så det skulle bli. Nu har de hittat en talesman i miljonärssonen från New York som är gift för tredje gången.

Historiens vingslag

Den amerikanska valkampen 2016 kommer säkerligen att gå till historien. Paret Saarikoski har lyckats väl med att beskriva en av huvudpersonerna i detta märkliga skådespel som just nu utspelar sig och vars sista akt världen väntar på att bevittna den åttonde november.

Att boken skrivits så snabbt och förmodligen översatts till svenska väldigt fort, ger stundvis ett lite slarvigt intryck. Till exempel talas det om Syd-Carolina och South Carolina.

Men helhetsintrycket efter att ha läst boken är trots allt väldigt positivt. Det är en hisnande resa och ett gott försök att förklara mannen som allmänheten sannolikt aldrig kommer att förstå. Jag hoppas att Laura och Saska Saarikoski gör en uppföljning av boken, speciellt om Trump inte vinner och ger sig i kast med att hitta syndabockar. Då kommer Trumptåget att lägga i en helt ny växel.

Det amerikanska presidentvalet 2016

Nyligen publicerat - Kultur och nöje