Hoppa till huvudinnehåll

Expert: Jättelik medieaffär kan få värdet på tv-serier att stiga

Game of Thrones: Ser Allister och Jon Snow.
Game of Thrones är en av de tv-serier som följer med i affären mellan AT & T och Time Warner. Game of Thrones: Ser Allister och Jon Snow. Bild: HBO / HELEN SLOAN game of thrones

Köpet av Time Warner är ingen överraskning, anser Aller Medias vd Pauli Aalto-Setälä som följt med branschen länge. Värdet på bolag i mediebranschen har varit nedåtgående redan länge och de stora teknologibolagen har varit aktiva med att köpa.

Telebolaget AT&T:s köp av Time Warner skapar ett av världens största mediebolag. Förutom AT&T har också Apple visat intresse för att köpa Time Warner.

- Det var ett bra drag av AT&T att köpa Time Warner nu, i stället för att Apple ytterligare skulle ha stärkt sin ställning och blivit en överlägsen jätte på marknaden, säger Aalto-Setälä.

Svårt att utmana Google

Trots att köpet innebär att en ny jätte bildas på marknaden så kommer den inte att kunna utmana Google som, trots att det inte erkänner sig vara ett mediebolag, är det största mediebolaget via internet också i Finland.

Enligt Aalto-Setälä kunde AT&T utmana Google genom att öka på utbudet av videomaterial i synnerhet för mobila plattformer. Men det viktiga innehåll som följer med i affären, som nyhetskanalen CNN och mediabolaget HBO, räcker inte för att utmana videomarknaden som redan domineras av Google-ägda Youtube.

Mera konkurrens i och med affären - märks av också i Finland

De senaste åren har stora affärer i mediebranschen inte synts till. Nya företag har inte en chans i den hårda branschen och de få nya företag som har börjat verka i branschen har snabbt köpts upp av jättarna.

Branschen domineras i dag av Apple, Google och Facebook.

- Nu kommer det lite mera konkurrens i och med att en ny jätte bildas, säger Aalto-Setälä.

Aalto-Setälä tror att värdet på Time Warners produkter som Game of Thrones och andra tv-serier och filmer som de producerar kan stiga i och med affären.

- Distributionskanalerna blir allt fler. Teleoperatörens kunnande kommer att förstärka och ytterligare utveckla de olika distributionssätten, samtidigt som man kan få ett bättre pris för produkterna.

Prissättningen på den globala mediemarknaden syns också i Finland ifall rättigheterna till filmer och tv-serier blir dyrare.

Tv-reklam fortfarande lönsamt

Enligt Aalto-Setälä, som följt med Time Warner en längre tid, går det bra för bolaget. Det är ändå inte en guldklimp för AT&T.

AT&T har redan tidigare köpt upp rättigheter till tv- och kabelkanaler.

- Det är lätt att förstå deras logik för det går fortfarande bra för tv-marknadsföring på många håll i världen. Video och tv är fortfarande lönsamt, även om mycket av tittandet har flyttats till internet.

Mediebranschen har kämpat i motvind i ett tiotal år. Därför är det också lönsamt för teknologibolagen att köpa branschens företag. Den här utvecklingen kommer också att synas i Finland, tror Aalto-Setälä.

Kari Ikävalko/Yle uutiset