Hoppa till huvudinnehåll

Civilization – Den bästa strategiserien genom tiderna?

Civilization VI
St Petersburg, känt för borstjj, stonehenge och Oxfords universitet. Civilization VI Bild: Yle/Björn Karlsson Civilization VI

Ett nytt Civilization har kommit ut efter en lång väntan, men varför är det en av de mest spelade spelserierna genom tiderna? Och varför försöker Gandhi alltid atombomba dig?

Civilization är lika mycket ett fenomen som ett spel, efter att det första spelet i serien Sid Meier's Civilization kom ut 1991, har människor runt hela världen suttit klistrade framför sina datorer för att leda sina virtuella riken till seger. Trots att en vanlig match kan spänna mellan 5 och 10 timmar utan problem.

Varför är det då så populärt?

Civilization är i sin grund inspirerat av det gamla brädspelet Risk, fast mycket djupare. Du börjar med en nybyggare som kan grunda en stad och en ensam krigarenhet för att skydda dig mot barbarer. Det är fritt fram att leta efter ett bättre ställe att grunda sin stad på, men i början är varje tur mycket värdefull och du vill inte slösa för mycket tid.

Efter att du har etablerat dig, fått lite koll på miljön omkring dig och kanske mött någon annan civilisation är det läge att etablera en plan för vad du ska satsa på. Det går att vinna med kultur, religion, vetenskap eller gammal hederlig krigsföring, men du måste kanske ändra riktning beroende på hur ditt spel utvecklas.

Civilization 1
Sid Meier's Civilization 1. Fortfarande bättre grafik än den där bebisen i sista twilightfilmen. Civilization 1 Sid Meier's Civilization

Se upp för dina grannar

Det som utvecklar ditt spel i olika riktningar är oftast dina med-/motspelare. Charmen i spelet ligger just i hur dina grannar beter sig. Alla civilisationers ledare har vissa drag som du kan förvänta dig, till exempel kommer skitstöveln Montezuma antagligen att hugga dig i ryggen vid första bästa tillfälle. Men det går också att slumpa dessa egenskaper om du vill vara mer nervös.

Gilgamesh, ledare för Sumerien
Inte många vet att Sumererna uppfann steroiderna innan hjulet! Gilgamesh, ledare för Sumerien Bild: Yle/Björn Karlsson civilization vi,Civilization VI

Bara en runda till

Det som gör Civilization så enormt beroendeframkallande är den positiva förstärkelsen i ditt spel. Du får möjlighet att bygga en enhet eller byggnad du vill ha. Det kommer att ta ett antal rundor, låt oss säga 6, sen ska du gå och sova. Under tiden du väntar på att den byggnationen ska bli klar, hinner du påbörja ett par ytterligare projekt som ligger ännu ett par rundor framåt i tiden. Detta pågår om och om igen genom matchen, och sedan är det redan tidig morgon.

Civilization VI
Vem klarar av att sluta spela när man har så mycket statistik? Civilization VI Bild: Yle/Björn Karlsson Civilization VI

Din egna historia

Civilization handlar i slutändan mer om historien du skapar än att du vinner. Det sjätte spelet har inte heller nån direkt kampanj med story, utan du bygger ditt eget narrativ. Att du vann genom att skicka den första kolonin till mars bleknar i jämförelse med när du tidigare krävde en hel stad i fredsbyte för att avsluta ett krig du inte startade. Eller när du skickade en armada apostlar till Spanien för att tvätta bort deras kristendom och ersätta den med din egen nystartade religion. Eller hur du vände på steken och gjorde en judisk supermakt som startar andra världskriget. Det här är historier du kommer att minnas.

Civilization VI
Ett skepp kommer lastat med fantasiberättelser Civilization VI Bild: Yle/Björn Karlsson Civilization VI

Vad är då nytt i Civilization VI?

Det finns många saker som är nya i den senaste versionen av Civilization, men för den oinvigde är skillnaderna obskyra. Dina städer bygger nu specialbyggnader i distrikt, vilket gör det roligare och enklare att specialisera dina städer på olika sätt. Det finns två nya utvecklingsträd, ett teknologiskt och ett samhälleligt, vilket ger nya möjligheter att specialisera din civilisation på olika sätt i olika tidsåldrar. Religion har nu eget vinstvillkor. Vägar utvecklas automatiskt med handelsrutter. Mängder av militära enheter kan klumpas ihop i arméer för att underlätta massiva förflyttningar mot slutet och mycket andra småsaker.

Oftast känns nya spel i den här serien väldigt nakna jämfört med det föregående spelet och dess expansioner. Men den här gången trivs jag mycket bra i det nya Civilization från början, och kan knappt vänta tills jag kommer hem och ska prova en ny strategi.

Hur var det nu med Gandhi?

Gandhi i Civ VI
S.O.S the Gandhi nuked my family Gandhi i Civ VI Bild: Yle/Björn Karlsson Civilization VI,Mahatma Gandhi

De flesta ledare har drag som på något sätt kanske liknar verkligheten, men att Gandhi alltid är den som använder atombomben först känns ju aningen malplacerat. Detta är något av ett internt skämt från tidigare i serien. I det första spelet Sid Meier's Civilization fanns det en bug i koden. Gandhi hade det absolut lägsta värdet i sannolikhet att atombomba andra civilisationer. Men när en civilisation gick över till demokrati, så sänktes detta värde automatiskt. Det funkade bra på andra ledarna, men Gandhi som redan var på det lägsta värdet, snurrade istället runt och hamnade på det högsta! Så fort Gandhi var en demokrat, började han atombomba som en galning. Detta har sedan med flit hållits i spelet, och erkänn, det är ganska kul.