Hoppa till huvudinnehåll

Esbopolitikern Kurt Byman: Västmetron klar 2019!

Arkitektens illustration av Aalto-universitets metrostation.
Arkitektens illustration av Aalto-universitets metrostation. Bild: Arkkitehtitoimistot ALA Oy + Esa Piironen Oy aalto-universitets station

Västmetron försenades på grund av felinstallerade strömskenor. Det skriver Helsingin Sanomat. Tipset kom från Esbopolitikern Kurt Byman, som menar att metron är klar tidigast 2019.

Förutom strömskenorna är en annan orsak att man inte hade städat bort stendamm från metrotunneln. Stendammet har täppt till tågens filter och sensorer och skulle ha förstört metrotågen om det hade fått ligga kvar i tunneln.

"Västmetrobolaget ville spara pengar och installerade skenorna själva. Ingen hade kunskapen och det tog inte länge förrän skenan slet sönder den del som tåget får sin ström från."― Kurt Byman

Leverantören ville sköta installationen

Den som läckt uppgifterna till Helsingin Sanomat är Esbopolitikern Kurt Byman, som sitter som obunden i Sannfinländarnas fullmäktigegrupp. Byman är känd som stark motståndare av västmetron.

- De som levererade skenorna ville installera dem själva. Men Västmetrobolaget ville spara pengar och installerade dem sjävla. Ingen hade kunskapen och det tog inte länge förrän skenan slet sönder den del som tåget får sin ström från, säger Byman när Yle Huvudstadsregionen ringer upp. Han uppger att han har diskuterat med experter både här hemma och utomlands.

porträttbild på Kurt byman, obunden fullmäktigeledamot i Esbo
Esbopoliitkern Kurt Byman är arg. Om Västmetrobolaget var ett privat bolag skulle vd:n och hela styrelsen ha avgått redan 10 juni när det blev klart att metron inte blir klar i augusti. porträttbild på Kurt byman, obunden fullmäktigeledamot i Esbo Bild: Yle/Helena von Alfthan kurt byman

Hittills har Västmetrobolaget bara uppgett den långa leveranstiden för rökluckorna som orsak till förseningen.

Hur kan det komma sig att de här uppgifterna kommer fram först nu?

- Under hela byggandet har det varit tystnadsplikt på allt. Nu är alla missnöjda, både de som har varit för västmetron och de som har varit emot.

Västmetrobolaget kopplade fel

Det finns totalt 28 kilometer strömskenor längs västmetron. Man har valt att använda aluminiumskenor som levereras i flera meters delar och ska kopplas ihop i samband med installeringen. De har ändå kopplats ihop fel, så att höjdskillnaderna mellan skenorna har blivit för stora.

Jag tippar på 2019. Men tidigast i slutet av nästa år.― Kurt Byman om när västmetron är startklar

Därför har man nu slipat fogen, men huruvida det löser problemet klarnar tidigast nästa vecka då metrotågen för första gången testkörs med en hastighet på 80 kilometer i timmen. Västmetrobolagets vd Matti Kokkinen säger till Helsingin Sanomat att allt borde vara i sin ordning. Men säkert klarnar det alltså först nästa vecka.

Enligt tidningen skulle västmetron försenas med minst ett år ifall man skulle vara tvungen att installera nya strömskenor.

Kurt Bymans västmetroscenario är ännu dystrare.

- Jag tippar på 2019. Men tidigast i slutet av nästa år.

Västmetron diskuteras på flera håll i huvudstadsregionen på måndag. I Helsingfors tar stadsstyrelsen ställning till Pekka Sauris förslag om att skjuta upp utredningen av västmetron. Också stadsfullmäktige i Esbo diskuterar frågan.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen