Hoppa till huvudinnehåll

Tobak på hållplatsen

Profilbild på Johnny Sjöblom, korrespondent för svenska Yle i Tyskland
Johnny Sjöblom. Profilbild på Johnny Sjöblom, korrespondent för svenska Yle i Tyskland Bild: Yle korrespondenter,hälsningar från korren

I Tyskland stöter regeringens planer på att förbjuda tobaksreklam på motstånd inom de egna leden. Ännu i våras såg det ut som om Tyskland skulle följa alla andra EU-länder, men så klättrade en del av Angela Merkels kristdemokrater upp på barrikaderna. Vår medarbetare i Tyskland Johnny Sjöblom skriver om tobak och tysk politik.

Vad finns det för en koppling mellan tobak och en hållplats? Förstås det att många rökare passar på att ta sig en cigg medan de väntar på sin buss eller spårvagn, men i Tyskland finns dessutom en direkt ekonomisk koppling mellan de två.

Tyskland är nämligen i dagens läge det enda EU-landet som fortfarande tillåter utomhusreklam för tobaksprodukter. Till och med i Bulgarien, där man länge motsatte sig ett reklamförbud och där man blossar näst mest inom EU har man nu gått in för förbud mot utomhusreklam.

Men så är det alltså inte i Tyskland där regeringens förslag om ett reklamförbud senast år 2020 nu håller på att skjutas i sank av regeringspartierna själva. Och det åtminstone delvis på grund av hållplatserna.

För att förklara det här är det bäst att först titta på den politiska situationen.

Kristdemokrater mot förbud

I Tyskland finns ett mycket brett motstånd mot att tobaksreklamen finns överallt. Det är inte alls ovanligt att se stora reklamtavlor bara ett stenkast från till exempel dagis och eftis.

Men att gå så långt som att förbjuda det här, det är helt enkelt för mycket för en del av förbundskansler Merkels kristdemokrater.

Man vill inte förbjuda reklam för en laglig produkt motiverar man sin hållning och man är mån om att poängtera att det här igen handlar om Tyskland ska vara ett förbudssamhälle eller inte.

Ett barn går förbi en stor skylt med tobaksreklam.
Ett barn går förbi en stor skylt med tobaksreklam. Bild: Johnny Sjöblom tobak,reklam (marknadsföring),Tyskland

Kritikerna ser ändå situationen helt annorlunda. De anser att en del av kristdemokraterna helt enkelt går i tobaksindustrins och reklambranschens ledband.

Och det är här som hållplatserna kommer in i bilden. Kristdemokraterna är det stora kommunpartiet här i Tyskland och många kommunalpolitiker är oroade över hur det ska gå med hållplatserna om tobaksreklamen förbjuds.

I reklamavtalen förbinder sig nämligen företagen att sköta hållplatskurer och toaletter i utbyte mot att de får sätta upp sin reklam. Om tobaksreklamen försvinner hotar man med att det kan bli ett slut på det här arrangemanget.

Över 110 000 tobaksdöda

Många kristdemokratiska kommunalpolitiker verkar alltså vara mer rädda för stigande kommunala utgifter än för de utgifter som tobaken står för.

Från läkarhåll frågar man sig hur det är möjligt att man på grund av några futtiga hållplatsmiljoner tycks glömma bort de mer än 110 000 tobaksdöda varje år.

Det här är inte heller första gången som kristdemokraterna ställer sig på rökarnas, alternativt på tobaksindustrins sida.

Till exempel år 2010 då delstaten Bayern folkomröstade om ett rökförbud på krogen, tog många av delstatens kristdemokrater rökarnas parti.

Ett rökförbud ”hotar den bayerska folksjälen” konstaterade regeringschefen Horst Seehofer.

Resultatet av folkomröstningen; krogarna är idag rökfria och åtta av tio bayrare är nöjda med arrangemanget.

Kanske det alltså också i reklamfrågan skulle vara dags för de sista motsträviga kristdemokraterna att tänka om och ställa sig bakom de internationella överenskommelser som Tyskland har förbundit sig till.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes