Hoppa till huvudinnehåll

Smuts i västmetrotunneln - FBK rycker ut

Brandbil parkerad på grusväg.
Grankulla FBK är en av ett tiotal brandkårer som deltar i att tvätta västmetrons tunnlar. Bilden är tagen sommaren 2014. Brandbil parkerad på grusväg. Bild: Yle/ Cecilia Heikel grankulla fbk

Västmetrobolaget har utlokaliserat tvättandet av metrotunnlarna till frivilliga brandkåren. Ett tjugotal brandkårer deltar.

En av brandkårerna som deltar är Grankulla FBK.

- Det är en byggarbetsplats med mycket byggdamm som måste sköljas bort. Man måste ha kunskap i att använda en rejäl slang och spolutrustning, förklarar kårchef Jens Tegengren vid Grankulla FBK.

Grankulla FBK har varit med och tvättat bort byggdamm elva gånger. Sammanlagt deltar ett tjugotal frivilliga brandkårer, de tvättar några hundra meter av metrotunneln per gång.

Man måste ha kunskap i att använda en rejäl slang och spolutrustning.― Jens Tegengren, kårchef vid Grankulla FBK

- FBK passar bra för det här eftersom deras verksamhet är flexibel. Dessutom måste de ändå träna på den här sortens verksamhet, säger vd:n för Västemetrobolaget Matti Kokkinen.

Inte enbart stendamm

Metrotunneln har tvättats ren från stendamm som täppte till metrotågens filet och sensorer. På lång sikt hade det här förstört tågen.

- De frivilliga brandkårerna sköljer bort stendamm, men det är också frågan om vanligt byggdamm som har samlats under arbetets gång, säger Matti Kokkinen.

Också Helsingfors metrotunnlar tvättas med jämna mellanrum. Helsingfors stads trafik koordinerar också västmetrotvätten.

Vd Matti Kokkinen avslöjar inte hurdana summor FBK får i ersättning för arbetet.

- Det har vi kommit överens om skilt med varje aktör.

De frivilliga brandkårerna sköljer bort stendamm, men det är också frågan om vanligt byggdamm som har samlats under arbetets gång.― Matti Kokkinen, vd, Västmetrobolaget

Räddningsverksamheten först

Jens Tegengren säger att de som tvättar metrotunnlarna gör det gratis. Kåren får ändå in pengar, som är ett välkommer tillskott.

- Pengarna använder vi på vår ungdomsverksamhet. En del går också till internationell verksamhet, men det mesta får ungdomarna.

Både Matti Kokkinen och Jens Tegengren poängterar att metrotvätten inte påverkar det ordinarie räddningsarbetet.

- Mellan fyra och sex personer deltar i spolningsarbetet per gång. Utryckningsverksamheten får inte störas av det.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen