Hoppa till huvudinnehåll

Musik - ett maktmedel i det amerikanska presidentvalet

Presidentkandidaterna Trump och Clinton efter den första tv-debatten 26.9.2016
Republikanernas presidentkandidat Donald Trump och demokraternas kandidat Hillary Clinton "sjunger ut" under presidentvalsdebatten i Missouri i oktober. Presidentkandidaterna Trump och Clinton efter den första tv-debatten 26.9.2016 Bild: EPA/JUSTIN LANE Hillary Clinton,Donald Trump, Presidentvalet i USA 2016

Det stundande presidentvalet i USA engagerar allt fler kända amerikanska musiker och artister till skillnad från våra breddgrader där kändisar håller en betydligt lägre profil i politiska sammanhang.

Demokraternas presidentkandidat Hillary Clinton har ett brett stöd bland gräddan av artister i USA. Bland andra Katy Perry, Carole King, Barbara Streisand och Paul Simon har sjungit ut för Clinton. Däremot är det betydligt färre musiker som öppet stöder republikanernas presidentkandidat Donald Trump. Gene Simmons och Kid Rock hör dock till dem.

Däremot är listan på artister som förbjudit Trump att spela upp deras musik på valtillställningar lång; Adele, Elton John, George Harrison och grupper som The Rolling Stones och R.E.M, för att nämna några, har vägrat ge sitt medgivande.

Politik handlar mycket om känslor och ett ypperligt sätt att appellera till väljarnas känslorna är via musiken. Det här insåg amerikanska presidenter och politiker redan så tidigt som på 1700-talet. Populärmusiken har genom tiderna haft en viktig nationell betydelse för att skapa en vi-anda i USA.

Den första kampanjlåten från 1700-talet

Adams and Liberty med text av Robert Treat Paine, Jr. (1771-1811) anses vara den första kampanjlåten i amerikansk historia. Låtens syfte var att stödja federalisten John Adams inför presidentvalet år 1797. Alltsedan dess har de amerikanska presidenterna och presidentkandidaterna använt sig av musik och fått draghjälp av artister för att föra fram sitt budskap.

Under 1930-talet då tiderna var svåra och en hög arbetslöshet rådde i Amerika, använde Franklin D. Roosevelt sig av låten Happy Days Are Here Again från filmen Chasing Rainbows, under sina framträdanden. Roosevelt var den första amerikanska presidenten som använde sig av en redan existerande sång i sin kampanj. Låten fungerade som demokraternas inofficiella hymn under flera års tid.

FDR sailing from Marion, MA to Campobello aboard the Amberjack II. June 1933
Franklin D. Roosevelt ombord på skutan the Amberjack II i juni 1933 FDR sailing from Marion, MA to Campobello aboard the Amberjack II. June 1933 Bild: FDR Presidential Library & Museum Franklin D. Roosevelt

George Bush den äldre, använde sig av låten This Land Is Your Land av Woody Guthrie i samband med sin presidentvalskampanj år 1989. Bill Clinton körde i sint tur med Don´t Stop med Fleetwood Mac när han kämpade för presidentposten år 1993 medan Stevie Wonder backade upp Barack Obama med sin Signed, Sealed, Delivered år 2009.

Men att välja den rätta låten för en presidentkandidat handlar om mycket mer än en catchig refräng med ett positivt budskap. Kampanjlåten ska bland annat framhäva hjärtlighet och tillgänglighet hos kandidaten i fråga samt berätta något om honom eller henne. Väljarna vill känna sig delaktiga och må bra när de hör låten, säger musikern och kompositören Tena Clark i en intervju för The Drum Network.

Musiken som maktmedel

Inför det stundande presidentvalet i USA tar Yle Vega en närmare titt på hur musiken har figurerat i amerikanska presidentval genom tiderna och vilken roll musik och ställningstagande artister spelar i politiska sammanhang idag.

Populärkulturforskaren Sven-Erik Klinkmann gästar studion tillsammans med Andreas Elfving, politisk sekreterare vid SFP samt artisten och låtskrivaren Ronja Gullichsen.

- Som artist har jag ett ansvar att tala om saker som är viktiga för samhället, inte bara om kärlek. Vad är det för poäng att göra musik om man inte använder sin röst på ett bra sätt, säger Gullichsen inför sändningen som går av stapeln onsdagen den 2 november kl. 20:03-22.

Har du tankar kring ämnet “musiken som maktmedel” kan du redan nu skicka e-post till vega.musik@yle.fi.

Under sändningen kan du kontakta oss på följande sätt:

* Skicka sms till nummer 16261. Skriv då Vega, därefter ett mellanslag och sedan ditt meddelande. Ett meddelande kostar 40 cent.
* Skickar du ett meddelande via webbformuläret nedan kostar det däremot ingenting.

Webb-SMS till Yle Vegas studio

Formuläret är stängt, tack till alla som deltog.

Programvärdar är Nina Sederlöf och Joakim Rundt.

Läs också:
Born in the U.S.A. och alla dessa missförstånd
Christian Vuojärvi: Kampanjsånger av varierande kvalitet i USA

Det amerikanska presidentvalet 2016

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje