Hoppa till huvudinnehåll

Femtio kreativa Lovisabor visar upp sig

Lees dynor med geometriska mönster.
I Lovisa finns det exceptionellt många professionella i olika kreativa branscher (Illustrerande arkivbild). Lees dynor med geometriska mönster. Bild: YLE/Strömsö mönster

Webbplatsen Loviisa Creative presenterar personer som är verksamma inom kreativa branscher i Lovisa. Just nu finns där omkring femtio yrkeskunniga Lovisabor.

Loviisa Creative är ett slags sökregister där vem som helst kan hitta den kreativa person vars tjänster hon eller han behöver.

– Här kan till exempel företag som vill förnya sig hitta en sparringpartner för sina idéer. Någon behöver kanske hjälp med att skapa en webbplats och så vidare, förklarar Päivi Ahvonen från Creative Peak, som är det företag i Lovisa som skapat sidan.

Ahvonen menar att det i Lovisa finns exceptionellt många professionella i kreativa branscher trots att staden är liten.

– Vi har ännu inte fått tag på alla, så sajten är ännu ofullständig. Alla är vi ju mer eller mindre kreativa, men vi har välkomnat personer som är yrkesverksamma inom ett skapande arbete, preciserar Ahvonen.

I linje med stadens strategi

Lovisa har en strategi som utgår från att staden stödjer kreativa branscher och webbplatsen Loviisa Creative är en av de åtgärder som vidtagits inom ramen för strategin.

– Också kreativitet är ett trumfkort för Lovisa, som likt andra städer tävlar om att få nya invånare, säger stadens utvecklingsdirektör Sten Frondén.

Utredningar om kreativitetens betydelse för en boningsort har gjorts bland annat av Näringslivets forskningsinstitut, av Arbets- och näringsministeriet och av EU.

Av utredningarna framgår att kreativa branscher har stor betydelse då man ser till dragningskraften för en ort och till hur den lockar affärsverksamhet och invånare samt till hur bra människorna trivs i staden.

Sten Frondén understryker därför att en klok stad främjar de kreativa branschernas verksamhetsförutsättningar.

– All den kreativitet som vi har i Lovisa föder verksamhet och evenemang. Ett bra exempel är ju evenemanget Lovisa Historiska Hus. Kreativitet behövs inom alla sektorer i samhället, inte bara inom kreativa branscher, säger Frondén.

Framtiden får utvisa

Patrik Hellsten är en av de femtiotal kreativa som tillsvidare finns på sajten.

- Det är nog säkert ett bra initiativ, men vad det leder till får framtiden utvisa, säger Hellsten.

Patrik Hellsten bildar ett team tillsammans med sin sambo Anna Huhta. De arbetar i huvudsak med trä och textil, både tillsammans eller var för sig.

Hellsten har en lång erfarenhet av modell- och möbelsnickeri. Han erbjuder traditionella snickeritjänster, tillverkning av olika prototyper och produktutveckling av komponenter i trä. Anna är specialiserad på textiltryck och mönsterdesign.

- Det är nog bara att hoppas att webbplatsen blir känd och att den får betydelse för alla de kreativa Lovisabor som är med där, säger Hellsten.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland