Hoppa till huvudinnehåll

Över 230 flyktingar befaras ha drunknat i Medelhavet

Flyktingar som räddas och förs till Lampedusa.
Fler flyktingar har drunknat på Medelhavet i år än någonsin tidigare. Flyktingar som räddas och förs till Lampedusa. Bild: EPA/ONG SOS MEDITERRANEE Lampedusa,flyktingar,migranter,båtar,fartyg

Åtminstone 230 människor befaras ha drunknat utanför den libyska kusten då två gummibåtar med flyktingar förliste. Tiotals överlevande har räddats ur havet och förts till italienska Lampedusa.

Nästan 240 människor befaras ha mist livet i ytterligare två förlisningar utanför den libyska kusten.

Två gummibåtar med sammanlagt nästan 300 flyktingar ombord kapsejsade inatt på väg till den italienska ön Lampedusa, uppger FN-organet UNHCR.

Kring ett 20-tal passagerare från ena av båtarna har räddats av den italienska kustbevakningen medan bara två överlevande från den andra båten har påträffats.

De överlevande har förts till den italienska ön Lampedusa för att få vård. De vittnar om att tiotals barn fanns ombord på en av båtarna.

Största delen av passagerarna verkar enligt IOM komma från Västafrika men uppgifterna har inte kunnat bekräftas.

Dödligast hittills

Enligt IOM betyder de senaste olyckorna att det hittills har drunknat över 4200 flyktingar som har försökt ta sig till Europa över Medelhavet.

Det är det största antalet liknande dödsfall på Medelhavet någonsin, långt fler än ifjol trots att antalet flyktingar som försökte ta sig till Europa havsvägen ifjol var mycket högre än i år.

Ifjol dog 3770 flyktingar på Medelhavet. Det antalet överskreds i år redan för några veckor sen.

Delvis kan ökningen i antalet dödsfall förklaras med att en allt större del av trafiken nu går från Libyen till de italienska öarna.

Rutten är ofta längre och farligare, speciellt så här sent på hösten, än de mellan Turkiet och de grekiska öarna.

Smuggelbåtarna är också ofta i dåligt skick och alltför fullastade för att vara sjödugliga.

Smugglarna tankar ofta båtarnas motorer med tillräckligt med bensin för att de ska nå internationellt vatten där de kan räddas av europeiska fartyg.

Ofta innebär det att bensinen tar slut och gör båtarna omöjliga att styra i dåligt väder.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes