Hoppa till huvudinnehåll

Expert: Clinton för kampanj som om det vore 1996

Paul Grossinger, expert på kampanjteknologi
Paul Grossinger anser att demokraterna har mer att vinna via aktivitet på sociala medier än republikanerna. Paul Grossinger, expert på kampanjteknologi Bild: Yle / Christian Vuojärvi Valkampanj,Presidentval i USA,paul grossinger,Hillary Clinton

Barack Obama var den första presidentkandidaten i USA som effektivt utnyttjade sociala medier i sin valkampanj. Paul Grossinger, som är expert på kampanjteknologi, anser att Hillary Clintons team inte har förvaltat Obamas arv särdeles väl.

Barack Obamas presidentvalskampanj år 2008 var banbrytande. Om John F. Kennedy var den första presidenten som förstod betydelsen av televisionen som kampanjverktyg, så var Obama den första presidenten som i stor skala drog nytta av sociala medier.

Paul Grossinger säger till Yle Nyheter att Obama utnyttjade sociala medier bland annat för att locka folk till hans kampanjmöten. Obamas tillställningar drog till sig tiotusentals människor och hans team använde sig av sociala medier för att entusiasmera folk att dyka upp.

- Obama lyckades delvis med det för att han är en mer fängslande kandidat än Clinton. Jag tror inte att det är ett särdeles diskutabelt påstående. Men delvis beror det också på att Obamas budskap spreds effektivt av unga väljare. Och det är främst de yngre väljargrupperna som man under massevenemang kan sporra till att ställa upp som volontärer, säger han.

Clinton för en mer traditionell kampanj

Amerikanska valkampanjer handlar också om pengar. Enligt uppgift samlade Obama över en halv miljard dollar i donationer via sociala medier år 2008. Dessutom bidrog aktiviteten på de sociala medierna till att över två miljoner amerikaner registrerade sig som väljare och att kampanjteamet kunde ringa tre miljoner samtal till nyckelgrupper under de sista fyra dagarna före valet.

- Clintons kampanjteam har inte lyckats till fullo utnyttja de sociala mediernas potential. Hon har nämligen många unga volontärer i sitt team som kunde göra det. Stundvis känns det som om hon skulle föra en kampanj lämpad för år 1996. Hon har exempelvis använt mycket tid till att gå på välgörenhetsmiddagar med rika gäster. Har det varit det bästa sättet att spendera tid, frågar Grossinger sig retoriskt.

Trump sprider sitt budskap via Twitter

Donald Trump har under sin valkampanj engagerat sig starkt på mikrobloggen Twitter. Han twittrar inte lika ofta som Hillary Clinton men hans tweetar har i snitt fått avsevärt större genomslagskraft än Clintons.

Trots Trumps framgångar på Twitter, så hävdar Paul Grossinger att inte heller republikanerna har lyckats särdeles väl på den sociala mediaplattformen.

- Ett av problemen för det republikanska partiet i sammanhanget är att de har ett talangunderskott jämfört med demokraterna. Framför allt i fråga om antalet partiaktiva som är intresserade av teknologi. Partimänniskor som kunde utnyttja sina teknologiska färdigheter för att nå ut till osäkra eller potentiella nya väljare. Demokraterna har ett mer väloljat kampanjmaskineri.

Clintons organisation är effektivare

Nathaniel Aron, som då och då jobbat som volontär för det republikanska partiet på Long Island i New York, medger att Clintons organisation har varit vassare än republikanernas under årets presidentvalkampanj.

- Demokraterna har mer gräsrotsaktivitet. Gräsrötterna består till stor del av unga människor som jobbar som volontärer. Hillary Clinton, trots sina brister, tilltalar säkert fler unga människor än vad Donald Trump gör. Dessutom har hon mer pengar i sin valkassa och därför har han hon möjlighet att han en större organisation, säger Aron som hade hoppats att republikanerna skulle nominera någon annan än Trump till partiets presidentkandidat.

Nathaniel Aron, ung republikan
Nathaniel Aron är småkritisk mot Donald Trumps kampanjorganisation. Nathaniel Aron, ung republikan Bild: Yle / Christian Vuojärvi nathaniel aron

Dörrknackning mest effektivt

Trots att de sociala medierna fick sitt genombrott som kampanjverktyg redan för åtta år sedan så anser Nathaniel Aron att de traditionella kampanjmetoderna fortfarande fungerar bäst.

- Unga människor föredrar att vara politiskt aktiva på sociala medier och genom att demonstrera med plakat och banderoller. Men det effektivaste sättet att sprida sitt budskap är genom att knacka på dörrar. Vägen till amerikaners hjärta går via deras ytterdörrar, säger Aron och får flankstöd av teknologiexperten Paul Grossinger.

- Ingenting kan ersätta det etablerade sättet att nå ut till väljarna. Det vill säga att knacka på dörrar och ringa upp potentiella väljare. Men sociala medier kan utnyttjas för att motivera folk att ställa upp som volontärer och det ska inte underskattas, säger han.

Följ med Svenska Yles valvaka natten till onsdag

Det amerikanska presidentvalet 2016

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes