Hoppa till huvudinnehåll

Zetterling ville mer och bröt ny mark

Mai Zetterling under en filminspelning
Mai Zetterling under en filminspelning. Mai Zetterling under en filminspelning Bild: Bo-Aje Mellin regissören - en film om mai zetterling,Mai Zetterling,Yle Fem,dokumentärprogram

Mai Zetterling höll sig inte på mattan. Hon var kaxig och trampade in på ett manligt område. Kanske är det just därför hennes betydelse "glömts bort" i den svenska filmhistorien.

I början av 1960-talet, när Mai Zetterling började göra långfilm, var hon en av världens få kvinnliga regissörer. Och innan hon valde att ställa sig bakom kameran var hon en hyllad filmstjärna. Men Mai Zetterling ville mer. Hon ville berätta om äktenskapets förtryck och mänsklig frigörelse, och hon ville provocera i det offentliga rummet. Och hennes filmer fick genast stor internationell uppmärksamhet.

Allt som allt regisserade Zetterling sex långfilmer, ett tiotal kortfilmer, plus en handfull avsnitt i olika brittiska och amerikanska TV-serier.

Först 1986 återkom Zetterling till svensk film med Amorosa (1986), filmen om Agnes von Krusenstjerna och hennes olyckliga äktenskap med David Sprengel. Med Stina Ekblad i huvudrollen och Erland Josephson i rollen som Sprengel och en mycket påkostad produktion med scener bl.a. från karnevalen i Venedig, återerövrade Zetterling sin plats bland svensk films mest kreativa regissörer. Det är också hennes sista film.


Orginaltitel: Regissören - en film om Mai Zetterling (Sverige , 2015)
90 dagar på Arenan.
En dokumentär av Lena Jordebo.

Direkt efter dokumentären kl. 21.00 sänds Zetterlings långfilm Amoroso.

Läs också

Nyligen publicerat - Yle Fem