Hoppa till huvudinnehåll

Tekniskt strul i Grankulla - vårdpersonal ser inte kundens modersmål

Vårdcentralen i Grankulla
Den som ringer upp kunden från vårdcentralen i Grankulla ser inte vilket språk hen valt. Vårdcentralen i Grankulla Bild: YLE/Johanna Minkkinen grankulla vårdcentra

En 15-årig Grankullabo fick inte tala svenska när hen ringde vårdcentralen. Det går att välja mellan finska och svenska, men det visar sig att personalen inte kan se kundens språkval när de ringer upp.

15-åringen, som inte pratar finska, ringde upp vårdcentralen i Grankulla. Den anställda kunde inte svenska och förstod inte vad "könssjukdom" eller "kissa" betyder.

15-åringen fick aldrig hjälp med sitt problem.

Ser inte språkval

Yle Huvudstadsregionen ber en Grankullaförälder rapportera om hur hen blir bemött av vårdcentralen. Föräldern ringer vårdcentralen för att fråga råd angående sitt barn. Hen väljer svenska som språk och får en tid för när vårdcentralen ringer upp. När samtalet kommer någon timme senare, går det på svenska.

Eftersom personalen byts ut, kan det ibland finnas brister i svenskkunskaperna. Vi gör ändå vårt bästa för att kommuninvånarna ska få service på bägge inhemska språken.― Ulla Tikkanen, social- och hälsovårdschef i Grankulla

Det visar sig ändå att personalen vid vårdcentralen inte kan se vilket språk kunden har valt, trots att man kan välja mellan svenska och finska.

- Vårt system är bristfälligt. Den som ringer kunden, ser inte vilket språk hen har valt, berättar Ulla Tikkanen, social- och hälsovårdschef i Grankulla.

När kunden ringer vårdcentralen får hen välja språk mellan svenska och finska, sedan får kunden en tid för när vårdcentralen ringer tillbaka.

Vårt system är bristfälligt. Den som ringer kunden, ser inte vilket språk hen har valt.― Ulla Tikkanen, social- och hälsovårdschef i Grankulla

Men språkvalet är onödigt, för personalen ser det inte.

- Vi har försökt åtgärda felet och samarbetar fortfarande med tjänsteleverantören. Den som har valt svenska, ska få service på svenska.

Tikkanen medger att det finns vissa brister i svenskkunskaperna bland personalen.

- Eftersom personalen byts ut, kan det ibland finnas brister i svenskkunskaperna. Vi gör ändå vårt bästa för att kommuninvånarna ska få service på bägge inhemska språken.

Läs också