Hoppa till huvudinnehåll

Toblerone införde glesare design

Brittiska medier rapporterar om Toblerone-chokladen som drastiskt ändrat utseende i och med att hälften av trianglarna försvunnit. Ändringen berör två typer av Tobleronestänger i Storbritannien.

Det nya utseendet har väckt reaktioner i sociala medier, där en del rasar över beslutet. Andra gör sig lustiga över ändringen.

Enligt ett Twitterkonto heter chokladen med de färre trianglarna numera Tbeoe.

En Twitteranvändare talar om det nya chokladmärket Tobler, en annan förutspår att fler trianglar kommer att avlägsnas i framtiden.

Hoppa över Twitterpostning

Hoppa över Twitterpostning

Toblerones Facebooksida uppgavs i mitten av oktober att två Tobleronestänger gjorts lättare eftersom flera ingredienser blivit dyrare. Det rör sig om de stänger som tidigare vägde 400, respektive 170 gram. Stängerna väger nu 360, respektive 150 gram.

Enligt Toblerone-tillverkaren valde bolaget att ändra utseendet på chokladen framom att höja priset.

Andra livsmedelsföretag har enligt BBC höjt sina priser i Storbritannien med motiveringen att pundets låga kurs efter brexitomröstningen höjt deras kostnader.

Tobleronestång fotograferad 2009.
Tobleronestång som fotograferats 2009. Tobleronestång fotograferad 2009. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press choklad,Toblerone,Schweiz

En taleskvinna för Mondelez International (tidigare Kraft Foods) som äger Toblerone säger att beslutet att höja priset den här gången inte beror på brexit. Förändringen gäller bara Storbritannien uppger en talesman för Mondelez enligt Bloomberg.

"Krympflation"

Mondelez har i det här brittiska fallet valt att höja kilopriset på produkten genom att behålla priset samtidigt som produkten förminskats. Det här kallas på engelska för "shrinkflation", ett ord som anspelar på inflation genom att produkter krymps ner.

Tidningen Daily Mail räknade i april 2015 upp flera brittiska produkter som råkat ut för inflation av det här slaget. Det gällde bland annat kex, chokladägg, te och konserverad tonfisk.

I USA har fenomenet med minskande förpackningar uppmärksammats bland annat av CNBC, som redan år 2014 rapporterade att fenomenet berör bland annat glass, choklad, ost och yoghurt.

Hoppa över Twitterpostning

Den här artikeln har uppdaterats. Rubriken korrigerades den 9 november 2016 klockan 17:50 så att det står Toblerone införde glesare design. Den tidigare rubriken "Toblerone kapade hälften av trianglarna" var felaktig, eftersom antalet trianglar inte halverades. Artikeln uppdaterades samtidigt med ett videoklipp om den ändrade designen.

Läs också