Hoppa till huvudinnehåll

Helsingfors tar bort parkeringsplatser för att röja snö - Brunakärrbilister rasar

Snöig gata med parkerade bilar i Brunakärr.
Byggnadskontoret vill underlätta för snöröjningen, bilisterna rasar. Här ses bilar parkerade längs med Kiskovägen. Snöig gata med parkerade bilar i Brunakärr. Bild: Yle/Niklas Fagerström snöplogning

Ett tvåårigt försök där parkeringsplatserna försvinner från ena sidan av flera gator i Brunakärr i Helsingfors gör bilisterna rasande. Bilisterna motsätter sig ofta förändring, säger Pekka Isoniemi på byggnadskontoret i Helsingfors.

Byggnadskontoret i Helsingfors genomför ett försök i Brunakärr där bilar förbjuds att parkera vid trottoaren på flera gator. Tanken är att det här ska underlätta för snöröjningen och rengöringen av gatorna i allmänhet. Flera bilister i området rasar mot försöket och anser att informationen från stadens sida varit bristfällig. Invånarföreningen ordnade ett möte om saken på torsdagen.

Brunakärrborna lider av det här i två år men för dem som sköter snöröjningen handlar det bara om några gånger per vinter.― Jyrki Erra, Brunakärrbo

- Staden verkar bara ha utgått från hur man snabbt och behändigt kan sköta gatuunderhållet. Ett argument som lyftes fram och som är bra är att Brunakärrborna lider av det här i två år men för dem som sköter snöröjningen handlar det bara om några gånger per vinter. Och varför kan inte parkeringsförbudet hävas nattetid? Men vi fick inga ordentliga svar av staden, säger ordförande för invånarföreningen i Brunakärr, Jyrki Erra.

Enligt Erra är arrangemanget också en säkerhetsrisk.

- Staden anser att säkerheten förbättras, men invånarna anser tvärtom. Till exempel om en mamma har två barn och sätter det ena barnet i en barnstol, ska det andra då vänta på körbanan?

Insnöade bilar invid Kiskovägen i Brunakärr.
Insnöade bilar invid Kiskovägen. Insnöade bilar invid Kiskovägen i Brunakärr. Bild: Yle/Niklas Fagerström snöplogning

Staden föreslog parkering på innergården - invånarna förundrar sig

Enligt Erra leder det här förbudet till att parkeringsplatserna minskar med tiotals.

- Först såg det ut som om minskningen var ännu större. Men nu har staden ändå ordnat med parkeringsplatser för invånarna på en annan gata. Det handlar om knappt 30 parkeringsplatser, men det leder till längre avstånd mellan bilen och hemmet.

Erra förundrade sig också över att staden föreslagit att bilisterna istället kan använda innergårdarna som parkeringsplatser.

- Gårdarna är nu grönområden och används av invånarna, säger Erra.

Gårdarna är nu grönområden och används av invånarna.― Jyrki Erra

Det är ändå husbolagen som bestämmer om innergårdarna och inte staden. På Drumsö har innergårdar blivit parkeringsplatser.

En relativt stor gård invid ett flervåningshus i Brunakärr.
En relativt stor gård invid ett flervåningshus i Brunakärr. En relativt stor gård invid ett flervåningshus i Brunakärr. Bild: Yle/Niklas Fagerström gård

Pekka Isoniemi på Helsingfors byggnadskontor säger att principen är att bilarna ska parkeras på gården.

- I Brunakärr finns det tomter där bilarna kan parkera. Och på gården kan man bygga elstolpar. Den möjligheten finns inte om bilen parkeras vid gatan, säger han.

Isoniemi säger att liknande parkeringsarrangemang som de i Brunakärr har funnits i andra stadsdelar vintertid för att underlätta snöröjningen.

- Under snörika vintrar har barn tvingats gå på körbanan i mörkret och det är inte tryggt. Därför började vi förbjuda bilar vid trottoaren för att kunna ploga den. Men i Brunakärr ska det här vara i kraft året om för första gången, säger Isoniemi.

Stadsfullmäktige har gjort en linjedragning om att fotgängare, cyklister och kollektivtrafik prioriteras framom bilisterna i Helsingfors.― Pekka Isoniemi, byggnadskontoret

Pekka Isoniemi säger att under invånarmötet motsatte sig ett tiotal bilister parkeringsförsök.

- Bilisterna motsätter sig ofta förändringar. De kan tvingas lämna bilen längre bort och måste därmed gå en längre sträcka. Jag har bott i Berghäll och om man kom hem sent om kvällen tvingades man parkera bilen långt bort från hemmet, säger Isoniemi.

- Men stadsfullmäktige har gjort en linjedragning om att fotgängare, cyklister och kollektivtrafik prioriteras framom bilisterna i Helsingfors, säger Isoniemi.

Planen är att försöket i Brunakärr ska inledas den 1 december och pågå till hösten 2018.

Läs också