Hoppa till huvudinnehåll

Mark Zuckerberg: Galet att påstå att Facebook påverkade valet av Trump

Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg. Facebooks vd Mark Zuckerberg. Bild: EPA/PETER DaSILVA mark zuckerberg,Facebook,sociala medier

Facebook har anklagats för att inte ta falska nyheter som sprids på sociala medier på allvar. Donald Trumps kampanj spred också motreklamer på Facebook.

Det sociala nätverket Facebooks vd Mark Zuckerberg tror inte att Facebook inverkade på resultatet i det amerikanska presidentvalet.

- Tanken om att falska nyheter på Facebook på något sätt skulle ha påverkat valutgången är en ganska galen idé. Ifall man tror det så har man inte förstått det budskap som Trumps anhängare skickat i det här valet, sade
Zuckerberg till brittiska rundradiobolaget BBC.

Zuckerberg betonade att de som röstar gör sina val på basis av sina egna erfarenheter. Enligt honom vore det att förringa väljarna att tänka sig att falska uppgifter som sprids på sociala medier inverkar på deras röstningsbeslut.

Många har kritiserat Facebook för att vara den centrala kanalen för spridandet av falska nyheter. Enligt en del undersökningar får falska nyheter större synlighet på Facebook än nyheter som korrigerar falska uppgifter.

En enorm mängd falsk information spred sig om både Donald Trump och Hillary Clinton under valet. Facebook har försäkrat att man förhåller sig allvarligt till de falska nyheterna, men medger att det finns mycket att göra.

Kampanjerna använde Facebook för reklamföring

Också presidentkandidaternas kampanjer utnyttjade sociala medier. Före valet uppgav Trumps kampanjteam för sajten Bloomberg Businessweek att man försökte minska på sannolika Clintonväljares röstningsiver genom motreklamer som lades ut och spreds på Facebook.

Till exempel till afroamerikanska väljare visades en animation med ett uttalande av Clinton från 1990-talet som kan tolkas som rasistiskt. Det är ändå oklart vilken effekt de här motreklamerna haft på väljarna.

På fredagen meddelade Facebook att man inte längre tillåter att annonsörer riktar reklamer på basis av etnicitet i kredit-, arbetsplats- och bostadsannonser. Förbudet gäller inte politisk reklam.

Amerikanska medborgarorganisationer har stämt Facebook, eftersom bolaget enligt dem strider mot medborgarrättslagen som förbjuder diskriminering.

Simo Ortamo, Yle uutiset / Linn Karlsson