Hoppa till huvudinnehåll

Efter alla fejknyheter - nu skrider Google och Facebook till åtgärder

Trump- och Clinton-dockor med orden Google och Facebook framför dem.
Trump- och Clinton-dockor med orden Google och Facebook framför dem. Bild: EPA/CESARE ABBATE Donald Trump,Hillary Clinton, Presidentvalet i USA 2016,google,Facebook

Under den senaste veckan har två av världens största internetbolag, Google och Facebook, fått hård kritik för att fejknyheter som fått stor spridning i deras nätverk kan ha inverkat på resultatet i det amerikanska presidentvalet.

Det har funnits press på bolagen att städa upp innehållet i sina tjänster.

Google blev nyligen fast för att sprida fejknyheter, då sökningen på slutresultatet i presidentvalet som första resultat gav en sajt som påstod att Donald Trump fick en majoritet av rösterna.

I verkligheten fick Trump endast flest elektorer, medan Hillary Clinton sammantaget fick mest röster.

Nu har både Google och Facebook uppdaterat användarvilkoren för sina annonssystem. I de nya användarvillkoren står att reklamer förbjuds på sajter som sprider fejknyheter.

Preciseringen gäller Googles annonssystem AdSense och Facebooks Audience Network.

Facebookanställda kritiska till Zuckerberg

Facebook har varit i centrum för debatten och har av många kritiker anklagats för att ha fått en del väljare att rösta på Trump, eftersom Trumpvänliga fejknyheter fått stor spridning där. En sådan falsk nyhet visste till exempel att berätta att påven Franciskus hade meddelat att han stöder Trump.

Facebooks vd Mark Zuckerberg har upprepade gånger förnekat att Facebook skulle vara ett mediebolag med likadana krav på sanningsenligt innehåll som gäller för traditionella mediebolag.

I fredags sade Zuckerberg att fejknyhetsproblemet överdrivits och att det är "galet" att påstå att Facebook skulle ha påverkat valet av Trump.

Sajten BuzzFeed rapporterade på måndagen att flera anställda inom bolaget nu i hemlighet försöker tackla problemet med fejknyheter.

- Det är inte alls galet. Det är däremot galet av Mark Zuckerberg att gå ut och avfärda det här när han vet och vi som jobbar på bolaget vet att fejknyheter spreds som en löpeld på vår plattform under hela valkampanjen, sade en Facebookanställd till sajten.

Facebook når 1,8 miljarder människor runtom i världen och är en av de största nyhetsdistributörerna på nätet. En undersökning som gjorts av Pew Research Center visar att nästan hälften av amerikanska vuxna förlitar sig på Facebook som nyhetskälla.

Läs också