Hoppa till huvudinnehåll

Helsingfors jämför mammors skärmtid med våld i ny kampanj

helsingfors stads kampanj mot föräldrars mobilbruk i dagens hesari
En helsidesannons i Helsingin Sanomat med sloganen "Likgiltighet är den här dagens våld". helsingfors stads kampanj mot föräldrars mobilbruk i dagens hesari Bild: Yle/Helena von Alfthan helsingin sanomat

Helsingfors stad har satsat stort på en kampanj som föräldrar tycker att skuldbelägger mammor. "Ansvarslöst" säger en expert på mediefostran.

Helsingfors stad har satsat på en stor kampanj under sloganen "Likgiltighet är den här dagens våld". En plansch med sloganen syns i gatubilden och på skolor, dagis och kulturcenter. På bilden är en mamma försjunken i sin pekplatta medan barnen härjar omkring henne.

- Min första reaktion är att vad har de för tanke bakom. Finns det forskningsresultat som skulle visa att det sker våld som kopplas direkt till telefoner och pekplattor? Eller bygger kampanjen bara på någon känsla som något fått av att se ibland mammor som bläddrar på telefonen samtidigt som deras barn spiller glass på skjortan. Jag misstänker att problemet inte är så stort som de här reklamerna får det att se ut som, säger Fredrika Biström som är moderskapsledig från sitt jobb som verksamhetskoordinator på Rengbågsankan.

Staden har kampanjen "likgiltighet är dagens våld" synligt på reklampelare i centrum
Planschen syns på stadens informationsskylt vid Mannerheimvägen Staden har kampanjen "likgiltighet är dagens våld" synligt på reklampelare i centrum Bild: Yle/Helena von Alfthan helsingfors social- och hälsovårdsverk

Fredrika Biström är en av många föräldrar som reagerat över kampanjen. Den har skapat debatt i flera Facebookgrupper och diskussionsforum under tisdagen, när kampanjen slogs upp stort med en helsidesannons i Helsingin Sanomat.

Dessutom visas en reklamfilm på alla Finnkinos biografer i huvudstadsregionen, där en mamma tittar bort en stund för att kolla sin mobiltelefon och under tiden flyger en stor fågel iväg med barnet. Stämningen i videon är skrämmande. Du kan titta på den också via Youtube.

Mammor skuldbeläggs väldigt mycket för allt möjligt.― Fredrika Biström

- I både videon och gatukampanjen så skuldbeläggs mammor. Det är en feminin gestalt som ses som ett hot mot tryggheten i samhället vilket jag tycker är skrattretande. Mammor skuldbeläggs väldigt mycket för allt möjligt. Behöver vi ett till sätt att skuldbelägga eller skulle det vara bättre att ge någon stöd till mammor, få dom att komma till amningsträffar istället för att säga att "det du gör är fel", säger Fredrika Biström.

Hemma hos Fredrika Biström och ett halvt år gamla sonen Marvin
Fredrika med sonen Marvin som är ett halvt år gammal. Hon har också en femårig dotter. Hemma hos Fredrika Biström och ett halvt år gamla sonen Marvin Bild: Yle/Helena von Alfthan fredrika biström

Fredrika Biström reagerar på att mamman och barnen i annonserna lever i en lyxig tillvaro. I planschen sitter mamman i en designstol i ett vitt rum. I reklamfilmen går mamman mot barnet på en vacker strand.

- Jag tänker mer på vardagen. Det som tar min tid är inte telefonen, utan det är matlagningen. Det är ingen upprörd över, det ser man igen som kvalitetstid. Man ska ta med barnen och laga mat vilket inte alls fungerar hos oss, säger Fredrika Biström.

Hemma hos Fredrika Biström och ett halvt år gamla sonen Marvin
Fredrika Biström är moderskapsledig och tillbringar mycket tid med sin son Marvin. Hon går ofta in på sociala medier under dagen, men tycker att matlagningen stjäl mera av hennes uppmärksamhet. Hemma hos Fredrika Biström och ett halvt år gamla sonen Marvin Bild: Yle/Helena von Alfthan fredrika biström

Biström påpekar också att sociala medier kan vara ett medel mot våld - den förälder som lever isolerad hemma kan via sociala medier hitta en kontakt till omvärlden och få hjälp.

Kampanjen syns i gatubilden och på biografer

Olli Salin som är social- och krisjourens chef berättar att staden använt 90 000 euro på kampanjen. Förutom reklamen som syns utåt ordnas skolning i frågan till stadens anställda och anställda inom andra organisationer.

- Mammorna skuldbeläggs inte i kampanjen. Om man ser på bilden så saknas pappan där helt och hållet som också borde vara närvarande i barnens liv. Det att männen fattas i sådana situationer är ännu värre än att mamma inte lägger märke till vad som händer, säger Olli Salin.

Mammorna skuldbeläggs inte i kampanjen. Om man ser på bilden så saknas pappan där helt och hållet som också borde vara närvarande i barnens liv.― Olli Salin, social- och krisjourens chef

Expert på mediefostran: "Ansvarslöst"

Isabella Holm, utvecklingschef på Sällskapet för mediefostran undrar vad Helsingfors stad vill signalera med kampanjen.

- Att man jämställer det att en förälder sitter fem minuter framför en pekplatta med familjevåld är alldeles osakligt och alldeles ansvarslöst, säger Holm.

Isabella Holm på sällskapet för mediefostran rf.
Isabella Holm, expert på mediefostran. Isabella Holm på sällskapet för mediefostran rf. Bild: Riikka Malin/mediakasvatusseura ry 2015 mediakasvatusseura ry 2015

- Kampanjen anspelar på en rädsla som vilken som helst förälder kan känna igen. Rädslan att något händer åt ditt barn just då när du vänder ryggen till, utan att ge något som helst redskap till att behandla de här sakerna inom familjen. Det är alldeles fruktansvärt ansvarslöst, säger Isabella Holm.

Kampanjen anspelar på en rädsla, utan att ge några som helst redskap till att behandla de här sakerna inom familjen.― Isabella Holm, sällskapet för mediefostran

På Helsingfors stad förstår Olli Salin inte kritiken.

- Vi bestrider inte att det finns riktigt våld, fysiskt och psykiskt våld. Men den här likgiltigheten, att man inte deltar i barnens liv, och inte ser deras behov är en sak som vi vill lyfta upp till diskussion. Inte genom att skuldbelägga utan ur den synvinkeln att det på riktigt är föräldrarnas ansvar att höra sin barn, säger Olli Salin på Helsingfors stad.

Vi bestrider inte att det finns riktigt våld. Men den här likgiltigheten är en sak som vi vill lyfta upp till diskussion.― Olli Salin, social- och krisjourens chef

Olli Salin säger att kampanjen inte ska skuldbelägga föräldrar. Själv vill han vara närvarande i sina barnbarns liv.

- Jag ska inte fippla med mobilen när jag är med barnbarnen utan verkligen läsa böcker för dem, vara med som nu under veckoslutet och åka pulka med barnbarnen och så vidare.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen