Hoppa till huvudinnehåll

”Att negligera ett barn är faktiskt ett slag av våld”

Lekpark i Åbo
Lekpark i Åbo Bild: Yle/ Nora Engström puolalaparkens lekpark

Helsingfors stads kampanj mot föräldrar som försummar sina barn har fått skarp kritik. Kampanjen får ändå viss förståelse av Pia Sundell, verksamhetsledare för Barnavårdsföreningen i Finland.

Kampanjen med en mamma som koncentrerar sig på sin mobiltelefon och försummar sina barn har fått kritik, dels för att det är mammor som skuldbeläggs, dels för att man jämför försummelse med familjevåld.

Reklamen är publicerad på uppdrag av social- och hälsovårdsverket i Helsingfors.

helsingfors stads kampanj mot föräldrars mobilbruk i dagens hesari
Tidningsannonsen som använts i kampanjen. helsingfors stads kampanj mot föräldrars mobilbruk i dagens hesari Bild: Yle/Helena von Alfthan helsingin sanomat

Barnavårdsföreningens verksamhetsledare Pia Sundell är inte så snabb med att skriva under kritiken, men hon har vissa aningar om varför reklamen har väckt så mycket uppståndelse.

- Jag tror en sak är att man använder ordet ”våld” och jämför försummelse med familjevåld. Då väcker det naturligtvis mycket känslor hos oss alla. Men att negligera ett barn är faktiskt ett slag av våld, så jag förstår hur man tänkte från Helsingfors stads sida.

Dessutom är det förmodligen många föräldrar som känner igen sig i en situation där man tittar på en skärm i stället för att titta på sitt barn.

- Vi blir ju alla mammor och pappor lite skuldbelagda. Jag tror att det här kanske kom ganska nära.

Olyckligt att det blev könsfråga

Sundell funderar också kring varför kritiken mot reklamen handlar om könsroller.

- Det är kanske lite olyckligt i det här sammanhanget att det blev en könsfråga. Jag tror att Helsingfors stad inte hade en tanke på att skuldbelägga mammor mer än pappor.

Pia Sundell
Pia Sundell Pia Sundell Bild: Jouko Keski-Säntti barnavårdsföreningen

Sundell tror att frånvaro gäller lika mycket alla föräldrar, eftersom många vuxna har en tendens att jobba hemma på kvällarna eller surfa på sociala medier.

- Det som jag tycker var det väsentliga om man tittar på reklamen, så är det ju faktiskt så att där fattas pappan helt och hållet. Det handlar kanske mera om att föräldrarna är jätteviktiga i barnens vardag, och vi ska vara närvarande för våra barn hela tiden.

Forskning ger stöd för budskapet

Trots den massiva kritiken vill Sundell att folk ska förstå budskapet i reklamen.

- Jag tycker att allt som har med barns bästa och barns livsmiljöer att göra är viktigt att lyfta upp till diskussion. Det här temat, att ha fokus och koncentrera sig på sina barn och se till att man är närvarande, det är jätteviktigt och mycket avgörande för många barns liv.

En man spelar på en pekdator vid en mässa i Berlin i april 2014.
Enligt reklamen ska föräldrar inte titta för mycket på surfplattan eller andra skärmar. En man spelar på en pekdator vid en mässa i Berlin i april 2014. Bild: EPA/DANIEL NAUPOLD surfplatta

Sundell tar dessutom stöd av forskning kring ämnet.

- Det finns mycket belägg för att det är mycket viktigt för ett barns uppväxt att föräldrarna är närvarande på alla sätt. Jag vet inte om det finns forskning direkt om sociala medier, men det vet vi att då vi har fokus på telefonen eller på datorn så är vi inte lika närvarande för våra barn.

Läs mera:

Helsingfors jämför mammors skärmtid med våld i ny kampanj

Helsingfors stad har satsat stort på en kampanj som föräldrar tycker att skuldbelägger mammor. "Ansvarslöst" säger en expert på mediefostran.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen