Hoppa till huvudinnehåll

Oro och ilska över avgifter inom skärgårdstrafiken: "Mycket orättvist"

förbindelsebåten viken.
förbindelsebåten viken. Bild: Yle/Andy Ödman viken

Det är orättvist att införa avgifter på förbindelsebåtar, särskilt för fastbosatta företagare i skärgården. Det anser mjölkproducenten Sonja Ek-Johansson på Heisala i Pargas skärgård.

- Vi bor här ute. Det betyder att vi är tvungna att betala varje gång som vi åker till fastlandet. Varje gång vi ska till läkaren, varje gång våra barn ska till dagis.

- Vi har en mjölkgård här på Heisala. Det kommer att kosta få mjölken levererad till mejeriet, att få foder ut hit, att få djur härifrån - allt kommer att kosta. Och det här är kostnader som inte finns någon annanstans i landet. Så det är väldigt orättvist, säger Ek-Johansson.

Bild: Yle/Patrick Stenbacka heisalabrygga

Stora konsekvenser om mjölkproducenter betalar för varje transport

Förbindelsetrafiken i skärgården blir avgiftsbelagd den första april. Försöket pågår fram till slutet av 2018.

Enligt Ek-Johansson är konsekvenserna för mjölkgården stora om de blir tvungna att betala för varje transport. Kommunikationsministeriet föreslår en avgift på 100 euro på tungtransport plus fem euro per ton.

- Nu när vi har en mjölkbil som kommer hit varannan dag, så kan ju var och en räkna ut vad det kostar för oss om det är 100 euro per gång. Jag vet inte varifrån de pengarna ska tas, fortsätter Ek-Johansson.

arkivbild Bild: Yle / Carmela Johansson kalvar

Förslaget är att en enkel resa kostar 10 euro för kortare sträckor under 10 sjömil, och 15 euro för längre sträckor än det. En bil kostar 35 euro och en husvagn 50 euro.

Vad anser du, vad är en rimlig avgift?

- Ja, 100 euro är inte en rimlig avgift för tungtransporter. Mitt förslag är att fast bosatta betalar en klumpsumma i året för personbilarna. Och sedan en annan klumpsumma för företagens transporter. Jag är inte övertygad om att det är rätt att företagen måste betala, men om det är så så tycker jag att det är rimligt att vi betalar en klumpsumma, menar Ek-Johansson.

"Väldigt svårt att verka i skärgården"

Avgifterna oroar också Nagubon Jan-Erik Karlsson (SFP), ordförande för utskärsdelegationen.

- Nu är man ju rädd att det här tar livet av mångas näring, om näringsidkare ska betala för varje kilo som man fraktar. Nu blir det ju väldigt svårt att verka i skärgården, menar Karlsson.

Enligt Karlsson fraktas det mycket till butiker och restauranger på somrarna. Många turister besöker också Åbolands skärgård.

Förbindelsebåten Viken.
Förbindelsebåten Viken. Bild: Yle/Lassi Lähteenmäki förbindelsefartyget viken

- Det är mycket varor som ska komma ut. Ska man börja betala för alla kilon, så känns det nog som att man är tvungen att fundera gällande sin egen verksamhet, konstaterar Karlsson.

Karlssons största farhåga är att många företagare hinner sätta lapp på luckan innan försöket är avslutat och man vet om avgifterna är lönsamma eller inte.

- I värsta fall hamnar vi lägga ut en massa pengar och så ser man att försöket kanske inte heller är så lyckat och man hinner ta livet av företag. Det är ju det absolut värsta, om det går så.

Utskärsdelegationen tar ställning till frågan i början av december.

- Jag hoppas att man tar sitt förnuft till fånga. Vi har tid på oss att ge ett genmäle och vi ska försöka förklara hurudan användning vi har av förbindelsebåtstrafiken, att de förstår, fortsätter Karlsson.

Jan-Erik Karlsson
Jan-Erik Karlsson Jan-Erik Karlsson Bild: Yle/Johanna Ventus naguföretagare

Kommuner och organisationer får tycka till

Enligt trafikråd Eeva Linkama vid Kommunikationsministeriet ska avgifterna vara jämlika.

- Nog betalar man ju överallt på landsbygden för transporterna, säger Linkama.

Enligt Linkama är avgifterna en ytterst aktuell fråga. Förslaget har skickats ut på remiss till kommuner, organisationer och andra berörda just för att de ska få säga sin åsikt om vad som är hemult.

- I förslaget ingår en mängdrabatt, exempelvis för fast bosatta som dagligen reser med förbindelsebåten. Kanske man kunde tänka sig att avtala om rimliga avgifter, kanske en mängdrabatt också för transporter, säger Linkama.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland