Hoppa till huvudinnehåll

Bilmässan tillbaka efter flera års paus

Bilen bromsar själv, väljer rätt ljus vid rätt tillfälle, eller planerar din rutt enligt din kalender. Bland annat det här och mycket mer gör de nya bilar som presenteras på bilmässan Auto 2016 i Helsingfors.

Det har gått tio år sedan det senast ordnades en bilmässa i Helsingfors och mycket har hunnit hända sedan dess. På Auto 2016 står de nyaste bilmodellerna på rad och gemensamt för dem alla är att de innehåller mycket mer teknologi än bilarna som senast ställdes ut här.

Alla tillverkare har sina egna system men alla har de liknande funktioner, som att läsa av trafiken, bromsa in automatiskt eller till och med ringa nödsamtal själv vid behov. Mer teknologi i våra bilar och så kallad semiautonom körning ska framförallt göra våra vägar säkrare.

- Man får till exempel trafikinformation i realtid till bilen och det är ju både intressant, men också bra för trafiksäkerheten, säger Tero Kallio, vd på Autotuojat.

Tero Kallio, vd för Autotuojat.
Autotuojats vd Tero Kallio säger att det förutom ny teknologi också finns rekordmånga nya elbilar att bekanta sig med på bilmässan. Tero Kallio, vd för Autotuojat. Bild: Yle autotuojat

Enklare, inte mer problem

Förutom säkerhet understryker biltillverkarna enkelhet då de presenterar den senaste programvaran och knapparna. Opel Finlands vd Rami Kittilä visar hur Opels nya Onstar system fungerar i praktiken.

Vid backspegeln finns tre knappar som man lätt kan trycka på medan man kör. En knapp ringer nödsamtal och en annan ringer direkt till Opels egen servicetelefon där en anställd svarar dygnet runt och löser olika bilproblem, eller till exempel skickar adresser till bilens navigator.

Alla biltillverkare har sina egna, lite varierande system, men alla försäkrar att systemen är lätta att använda för såväl ung som gammal.

- Till exempel automatiska nödsamtal kommer att hjälpa både unga och äldre. De får en känsla av säkerhet och kan alltid få hjälp när det behövs på enklaste möjliga sätt, säger Kittilä.

Trots att bilarna kan fatta allt fler beslut själva är det ändå föraren som har det slutliga ansvaret om något går fel.

- Föraren måste alltid ha ansvaret för bilen även om det finns mycket teknik och hjälpmedel i bilen, säger Kallio.

Rami Kittilä, vd för Opel Finland visar hur den nya teknologin i bilarna fungerar.
Opel Finlands vd Rami Kittilä visar hur man genom en knapptryckning kan ringa nöd- och servicesamtal via backspegeln. Rami Kittilä, vd för Opel Finland visar hur den nya teknologin i bilarna fungerar. Bild: Yle opel finland

Förarlösa bilar i sikte

Bilparken i Finland förnyas relativt långsamt och det kan ta tid innan all den teknologi som finns till påseende i Mässcentret rullar på våra vägar. Men både Kittilä och Kallio tror att det bara tar några år innan vi ser helt förarlösa bilar på en liknande mässa.

- Den verkligheten är här om fem till tio år, säger Kittilä.

Kallio är inte riktigt lika optimistisk.

- Full autonomi ser vi kanske om 10, 15 eller 20 år. Det behövs ännu många tester inom bilbranschen, säger Kallio.

Auto 2016 ordnas för första gången i Mässcentret i Helsingfors från fredag till söndag. På plats finns alla de största biltillverkarna förutom Volvo. Det är första gången besökarna också kan provköra bilarna som finns utställda.

Läs också