Hoppa till huvudinnehåll

Elbilar - vågar vi ta det stora språnget?

Munchs skriet med infogad elbil och laddsladd.
Norge är elbilarnas Eldorado men i Finland väcker elbilen oro hos bland annat bilhandlare. Munchs skriet med infogad elbil och laddsladd. Bild: Yle/Miiku Lehtelä och Edvard Munch elbilar,Biobränsle,klimatavtal,Anne Berner,Trafik- och kommunikationsministeriet

Blir det skatterabatt för utsläppsfria tjänstebilar? Eller rena pengar i handen på den som köper en elbil? Nästa vecka vet vi.

Folket, EU-kommissionen, energi- och bilbranschen väntar på ett besked som redan är försenat. Hur tänker Finland bygga ut infrastrukturen för alternativa bränslen?
Trafikrådet Risto Murto leder arbetsgruppen vid Kommunikationsministeriet som ska presentera förslagen innan de går på remiss till kommunerna.

Kommunerna måste hjälpa till med att skapa en offentlig infrastruktur för elbilar. Det innebär allmänna laddningsplatser, minst en per tio elbilar. Idag finns det visserligen mer än så, men spridningen är skev, i östra och norra Finland är det glest med laddare.

Tankas hemma

Finlands 774 batteribilar och cirka 2000 laddhybrider kan visserligen tankas ur vilket vägguttag som helst. Och 90 procent av laddningen görs hemma. Men det tar tid, ofta mer än åtta timmar.
De avgiftsbelagda snabbladdarna är avgörande för att kunna köra långa sträckor. Och snabbladdarna är alldeles för få. Norge hade i augusti 383, Sverige 166, Danmark 107 och Finland 50 stycken.

Finländarna har blivit omkörda av de flesta européer när det gäller elbilar. Ovissheten om kommande incentiv och väntan på billigare elbilar med längre räckvidd har fått försäljningen att minska för första gången. Bilhandlarna är ofta lite rädda för elbilar, eftersom deras andrahandsvärde är så ovisst. Därför står elbilarna oftast längst bort i ett hörn av bilaffären.

Tabel över sålda elbilar i Finland
Elbilsförsäljningen har minskat i väntan på subventioner och billigare modeller. Tabel över sålda elbilar i Finland Bild: Yle/Miiku Lehtelä bilförsäljning,elbilar,Tesla Motors,Nissan GT-R,BMW,Volkswagen AG

- Vår princip är att den miljövänliga bilen alltid ska kosta mindre än den fossila i samma kategori, säger stortingsledamoten Tina Bru från regeringspartiet Høyre.
Norges 95 000 batteridrivna bilar har i snitt kostat 2680 € mindre än motsvarande bensin- eller dieseldrivna bil.

Norska morötter

Elbilar är både moms- och bilskattefria. Laddhybrider har också skattefördelar, men saknar de privilegier som batteridrivna bilar har i Norge: fri parkering, frihet från trängselskatter och bro- och tunnelavgifter. Dessutom får de köra i bussfilerna såvitt föraren har minst en passagerare ombord.

I Sverige och Danmark är elbilarna visserligen dyrare än fossila bilar, men i Finland är de klart dyrast: 14 320 euro i snitt är prisskillnaden till elbilens nackdel. Frågan är hur regeringen tänker öka antalet elbilar så mycket som kommunikationsminister Anne Berner (C) menar att klimatarbetet kräver: 400 000 elbilar i trafik år 2030.

Finska staten har pumpat in 700 miljoner euro i Talvivaara. Norge har under 20 års tid investerat 29 miljoner euro per år - 585 milljoner euro totalt - för att göra elbilarna billigare än bensinbilarna.
- Det är inte alls så dyrt som kritikerna förfäktar. Men i denna summa har man inte inräknat den subjektiva kostnaden bilköparna har pådragit sig genom att acceptera bilar med väsentligt lägre räckvidd än bensinbilar, förklarar forskaren Lasse Fridstrøm på Transportekonomiska institutet i Oslo.

Nissans elbilsstrateg Jarkko Ahlbom anser att den holländska modellen med skattesubventioner för utsläppsfria tjänstebilar är det lämpligaste för Finland.
- Var tredje bil som säljs i Finland är en tjänstebil, så där får man en snabb effekt.

Den finska olje- och skogsindustrin vill sälja så mycket etanol och biobränsle som möjligt, så den kommer inte att gå lottlös ur det nationella handlingsprogrammet. I Norge tycker man biobränslen behövs bara för flyget, den tunga trafiken och för eldning, medan personbilarna ska köra bara med el.

Några EU-länder, bland annat Tyskland, planerar att förbjuda bilar med förbränningsmotorer helt och hållet på 10-20 års sikt.

Övertro på biobränsle

Merja Kyllönen som var Vänsterförbundets trafikminister i Katainens regering tycker att den nuvarande regeringens trafikpolitiska tyngdpunkter är lika progressiva som på hennes tid, men problemet är som alltid att få närings- och finansministeriet med på noterna.
- I Finland har man inte gjort mer än att stöda laddningsinfran en smula. Men satsningar i stil med Norges och Sveriges finns inte på kartan. Det största hindret för en elbilsrevolution är nog Finlands starka tro på bioekonomin, skriver Kyllönen i ett mejl från EU-parlamentet.

Trafikminister Merja Kyllönen.
Förra trafikministern Merja Kyllönen ser risker med att Finlands övertro på biobränslen. Trafikminister Merja Kyllönen. Bild: YLE merja kyllönen

- Allt tyder på att framtidens biltrafik blir elektrisk, men det går knappast så snabbt som elbilsentusiasterna hoppas. Jag tror på evolution snarare än revolution, säger professor Nils-Olof Nylund på statens tekniska forskningscentral VTT.

Elbilar valfråga?

På Helsingfors stads byggnadskontor sitter just nu en annan arbetsgrupp som skriver sin slutrapport om huvudstadens elbilstrategi.
Ingen gratis el och inga stöd med skattemedel är principen. Nästan hälften, drygt 300, av landets elbilar är registrerade i Helsingfors. Ett hundratal nya laddningsplatser planeras. Och principen är att staden hyr ut platserna till elbolag.
Fri parkering och andra privilegier för elbilister är en sak för politikerna och säkert en valfråga i nästa års kommunalval.
Det finns 2,6 miljoner personbilar i Finland och deras genomsnittliga ålder är 11,3 år.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle