Hoppa till huvudinnehåll

Varför väcker spel så intensiva känslor?

En bild från ett datorspel där en kvinna håller om en sårad man i en förfallen lägenhet.
Stillbild från spelet This war of mine En bild från ett datorspel där en kvinna håller om en sårad man i en förfallen lägenhet. Bild: 11 bit studios This War of Mine

Om att fastna i ett datorspel och de känslor och reaktioner ett spel kan väcka.

Jag har fastnat i datorspelet This war of mine. Ett spel där jag ska försöka få olika karaktärer i en belägrad stad att överleva ett krig. Jag vet inget om det krig som pågår men de jag spelar är alla civila, de är offer för kriget och de försöker överleva i hus som är sönderbombade och förfallna.

Jag är en nybörjare på spel vilket betyder att jag är långsam och fumlig, så det går inte särskilt bra. Men jag är fascinerad av spelet och det överraskar mig, därför fortsätter jag spela trots motgångar.

Det som förvånar mig är att jag själv blir så tagen av spelet, jag engagerar mig i de karaktärer jag spelar. Jag blir bestört då jag en morgon får veta att det varit inbrott och nån tagit alla de saker ”jag” samlat ihop under nattliga turer till övergivna hus. Och jag blir skakad när jag inser att en av de karaktärer jag spelar har blivit illa skadad.

Stillbild från spelet This war of mine där vi ser en genomskärning av ett hus och en liten flicka som står i ett rum och talar med sin pappa.
Stillbild från This war of mine Stillbild från spelet This war of mine där vi ser en genomskärning av ett hus och en liten flicka som står i ett rum och talar med sin pappa. Bild: 11 bit studios This War of Mine

Men det som påverkar mig ännu mer är att de karaktärer jag spelar också har känslor. Deras humör hänger samman med hur bra jag spelar och eftersom jag är usel, reagerar de snabbt. Först är de hungriga och ledsna, sedan blir de nedstämda och till sist deprimerade.

När jag går in på nätet hittar jag andra som också reagerat lika starkt på olika spel. Spelare som talar om upplevelser av lycka, sorg, glädje, ångest, förvåning och skuld, alltså inte enbart känslor av ilska eller frustration över att ett spel inte gått så som man tänkt sig.

Mänskor som beskriver spel som en intensivare upplevelse än den man kan få av en bok eller en film.

Så hur är det möjlig att ett spel kan få till stånd så starka reaktioner? Varför reagerar vi spelare så emotionellt?

Stillbild från spelet This war of mine där vi ser ett foto på en liten flicka och en text som beskriver henne.
Stillbild från This war of mine Stillbild från spelet This war of mine där vi ser ett foto på en liten flicka och en text som beskriver henne. Bild: 11 bit studios This War of Mine

Det handlar om identifikation

Matilda Ståhl är utbildad klasslärare men nu doktorand på virtuella lärmiljöer där hon undersöker hur man i spel eller sociala nätverk kan lära sig om sig själv eller andra. Hon har spelat hela sitt liv och nämner identifikation som en viktig del av det känslomässiga engagemanget.

Om du identifierar dig med den karaktär du spelar då upplever du också lättare att du är en del av handlingen, att du är där inne i spelets värld.

—I ett spel kan jag prova på att vara en man eller en kvinnlig astronaut eller vad som helst. Jag får testa såna identiteter som jag inte har möjlighet att prova på i mitt vardagliga offline liv.

Matilda Ståhl
Matilda Ståhl Bild: Matilda Ståhl matilda ståhl

Det handlar om aktivitet

Jag ställer min fråga till Valtteri Wikström som är doktorand på psykologiska fakulteten vid Helsingfors universitet och vad man kunde beskriva som en känsloforskare. Det betyder att han forskar i hur vi kan få in mer känslor i digitala sammanhang och hur vi kan förmedla de här känslorna i en digital kommunikation.

Valtteri förklarar att när du ser en film är du en åskådare, du ser en berättelse som är, så att säga, ”färdigt gjord för dig” medan ett spel kräver aktivitet.

—I spel finns en extra dimension, du kan påverka det som sker och det gör att spel blir engagerande och väcker starkare känslor.

Allting sker på grund av dig och ditt agerande i spelet och det gör också att till exempel känslan av att lyckas, eller misslyckas, blir starkare.

Det handlar om att skapa en värld

Inger Ekman jobbar som researcher för spelutveckling på Dice i Stockholm. Hennes jobb är att skapa bra spelupplevelser men hon har också en lång bakgrund som forskare i Finland, speciellt vad gäller spelljud och upplevelsebaserad design.

Spel handlar exklusivt om känslor

—Man kan egentligen säga att spel handlar exklusivt om känslor. Det är fråga om att skapa en produkt som egentligen inte har något nyttovärde utan det enda du får av ett spel är en upplevelse.

Och precis som Valtteri påpekar Inger att en orsak till att spel väcker känslor är att spel är interaktiva.

Spel kräver att du gör nåt för att komma vidare, du måste följa spelets regler för att nå en nivå och jobba vidare på den uppgift spelet ger dig. Slutar du spela stannar spelet upp.

—Det här betyder att i och med att du väljer att spela så tar du emot det här erbjudandet av ett engagemang.

Du bestämmer spelets gång, och i spelet får du ta del av en upplevelse som delvis är skapad för dig men där du också är med om att skapa din helt egna upplevelse.

Du skapar din egen upplevelse

Pawel Miechowski, en av dem som gjort spelet This war of mine, talar om att bygga upp ett landskap istället för en lineär berättelse. För det är i den här världen som spelaren blir berättaren.

Efter arbetet med This war of mine är han övertygad om att det finns ett behov av annorlunda spel och spelupplevelser. Och att man egentligen kan göra spel om precis vilket ämne som helst.

—Så länge du gör det ordentligt och respektfullt och med en ordentligt research.

Pawel Miechowski
Pawel Miechowski Bild: Pawel Miechowski pawel miechowski,This War of Mine

Internationella speldagen

Tredje lördagen i november är sedan några år tillbaka den internationella speldagen och i Finland har man haft en temavecka kring spel i alla dess former.

Ett mål som arrangörerna lyfter fram är att minska på de fördomar som finns gentemot spelande – att spelande också kan vara roligt och till och med nyttigt. Och att spel är nåt som passar alla.

Medelåldern för dem som sysslar med digitala spel är i Finland 38 år (enligt Pelaajabarometri 2015).

Det kan alltså vara skäl att påminna att spel inte enbart handlar om att skjuta. Att spel framför allt är underhållande men också äventyrliga, lärorika eller sociala. Att spel kan ses som en hobby eller sport. Och att spel är en form av konst, precis som litteratur, film eller teater.

Lyssna på programmet

Vill du höra mer om känslor i spel kan du lyssna på Dokumenterat där Matilda Ståhl, Valtteri Wikström, Inger Ekman och Pawel Miechowski medverkar.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje