Hoppa till huvudinnehåll

Viking Line intygar: Vi har en ansvarsfull spritpolicy ombord

En mojito i ett drinkglas.
Tallink Siljas fartyg Galaxy som seglar Åbo-Mariehamn-Stockholm är en av de färjor där det sker flest våldtäkter. En mojito i ett drinkglas. Bild: Picjumbo/Viktor Hanacek alkoholdrink

Sveriges polis vill förebygga våldtäkter och misshandel på färjorna i Östersjön, och vill stoppa supande och slarvig alkoholförsäljning ombord, rapporterar SVT. Här hemma intygar Viking Line att utskänkningspolicyn är ansvarsfull ombord.

Den svenska polisen är bekymrad över våldtäkter och andra våldsbrott ombord på färjor i Östersjön. För att få kontroll över situationen vill Sveriges polis att svensk alkohollag ska gälla på färjor med svensk flagg.

– Jag anser att färjebolagen inte vidtar tillräckligt med åtgärder, utan de fortsätter ju att överservera sina gäster. De borde arbeta mer med att kontrollera utskänkning av alkohol och den förebyggande biten i sin verksamhet, säger Olof Bratthall till Svt Nyheter.

Ombord på färjorna gäller nu internationell sjölag trots fartygen är svenskregistrerade och kan ha en stor andel svenska gäster.

Alkoholflaskor bakom disken på en bar.
Polisen ser att direkt samband mellan alkohol och våldsbrott. Alkoholflaskor bakom disken på en bar. Bild: Yle/ Frida Lönnroos flaskor,alkoholdrycker,Detaljhandel av alkohol- och andra drycker,Baileys Union Park

Rederierna slarvar

Om svensk alkohollag gällde ombord skulle polisen polisen få rätt att ingripa i alkoholförsäljning som spårat ur.

– Då får de söka utskänkningstillstånd precis som vilken restaurang på land som helst. Då kan vi också bedriva tillsyn ombord på båtarna. Om det skulle visa sig att de överserverar berusade gäster kan vi dra in tillståndet vilket betyder att ingen längre vill åka med dem, säger Olof Bratthall.

Sveriges polis har vänt sig till regeringen i Sverige för att få stopp på rederiernas slarviga kontroll av alkoholförsäljningen.

Polisens rättsavdelning har redan tidigare lämnat in en skrivelse och polisen har påmint om att både estnisk, finsk och åländsk polis har påpekat alkoholslarvet för rederierna i flera år.

Viking Lines Cinderella-kryssningsfartyg.
Vikinglines Cinderella är den andra färjan som polisen pekar ut för fler våldtäkter. Viking Lines Cinderella-kryssningsfartyg. Bild: Viking Line Viking Line,viking cinderella

Flest våldtäkter på Cinderella och Galaxy

Finsk och estnisk lagstiftning innebär strängare övervakning av alkoholserveringen ombord på fartyg registrerade i dessa länder.

Flest våldtäkter sker på Tallink Siljas Galaxy och Viking lines Cinderella som båda seglar under svensk flagg, uppger polisen.

Tallink Silja är ett finskt bolag i en estniskt koncern. Viking line är ett finskt bolag, närmare sagt åländskt.

Kryssningsfartyget Cinderella trafikerar rutten Stockholm Mariehamn medan Galaxy åker mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo.

Viking lines skyddsinspektör Juri Jalava välkomnar förslaget i en kommentar till P4 Jämtland som var först ute med nyheten.

– Det skulle underlätta övervakningen. Det gagnar oss att det kommer fram om vi har problem eller om vi inte har problem, säger Juri Jalava till P4 Jämtland.

Viking line: "Ingen större skillnad"

Viking lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström säger till Yle Nyheter att det knappast skulle innebära någon större skillnad i praktiken om Cinderella lydde under svensk alkohollagstiftning.

Johanna Boijer-Svahnström
Johanna Boijer-Svahnström Johanna Boijer-Svahnström Bild: Ålands Radio johanna boijer-svahnström

- Vi jobbar mycket med ansvarsfull alkoholutskänkning så jag vet inte, det skulle ju vara en myndighet som kommer och kontrollerar men vi har ju till exempel tagit ett sådant beslut att vi inte säljer alkohol från Tax freen på fredag och lördag och vi skolar vår personal. Det skulle ju vara en kontrollinstans förstås, men jag tror inte att det skulle ha några större konsekvenser, säger Boijer-Svahnström.

Hon tror inte att den svenska polisens kritik är riktad specifikt mot Viking Line.

- Vi har just fört en dialog med den här myndigheten och jag tyckte att den diskussion vi hade med dem var bra och vi berättade vad vi gör. Man måste komma ihåg hur mycket folk det rör sig på fartygen, det här är ju ett samhällsproblem överlag, inte är det så att det skulle ske mera våldsbrott på fartygen än vad det sker i land, säger Boijer-Svahnström.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes