Hoppa till huvudinnehåll

Entreprenörer stämmer Västmetrobolaget på 10 miljoner - skattebetalarna kan tvingas betala

Aalto-universitets metrostation under konstruktion.
Entreprenörerna kräver miljoner av Västmetrobolaget för tilläggsarbeten och förseningar. Om kraven godkänns i rätten står skattebetalarna för notan. Aalto-universitets metrostation under konstruktion. Bild: Yle/Petter West din stad

Entreprenörerna YIT, Destia och A-insinöörit stämmer Västmetrobolaget på 10 miljoner euro för tilläggsarbeten och förseningar. Om Västmetro Ab döms att betala står skattebetalarna för notan. Västmetrobolaget har erbjudit YIT en halv miljon för att byggbolaget inte ska föra tvisten till rätten.

Yle Uutiset har tagit del av YIT:s, Destias och A-insinöörit stämningsansökningar. YIT kräver 5 miljoner euro för att Västmetrobolaget har gett felaktig information och för att arbetet är så krävande. Destia kräver 3 miljoner för förseningar och A-insinöörit 2 miljoner euro för förseningar och planering. Västmetrobolaget går inte med på YIT:s och Destias krav och kräver istället ersättningar av dem. A-insinöörits stämningsansökan har Västmetrobolaget ännu inte svarat på.

I dokumenten från tingsrätten framkommer att Västmetro Ab har erbjudit byggbolaget YIT en halv miljon euro innan byggbolaget drog Västmetrobolaget inför rätta.

- Om vi inte har kommit överens tidigare blir det ofta en tvist i slutet. Alltså om entreprenaden annars slutförs så strider vi sedan om priset. De här tre entreprenaderna är sådana som gick ända till tingsrätten, säger Olli Isotalo, styrelseordförande för Västmetrobolaget till Yle Uutiset.

Målsättningen är inte att föra tvister till rätten, men om det finns orsak är vi inte heller rädda att göra det.― Olli Isotalo

- Målsättningen är inte att föra tvister till rätten, men om det finns orsak är vi inte heller rädda att göra det.

Har ni också erbjudit pengar till andra entreprenörer än YIT och som därmed inte har stämt Västmetrobolaget?

- Jag har för mig att det har funnits någon entreprenad där saken har diskuterats men jag minns inte nu. Det här har skötts av vd:n, säger Isotalo.

Den nyvalda vd:n Ville Saksi har inte svarat på Yle Uutisets frågor.

Kan du utreda saken?

- Hela tiden diskuterar vi det här med dem som vi inte hittar en harmonisk lösning med, men jag kan inte nu svara på frågan om det har betalats och hur mycket.

Varifrån tas då den här ersättningen som ni erbjuder entreprenörerna?

- Vi har bara en budget. Och det finns inte någon summa som är reserverad för det här. Ofta handlar det om tolkningar om vad som är i enlighet med avtalet. Om vi är av olika åsikt om vad som hör till jobbet och vad som inte gör det förhandlar vi om saken. Och om vi inte kommer överens avgör tingsrätten.

Vi betalar inte omotiverade summor för att undvika tvistemål i rätten.― Olli Isotalo

Hur ska skattebetalarna få veta om ersättningarna om tvisterna inte når tingsrätten?

- Revisorn går igenom våra avtal. Vi kommer förstås inte överens om några omotiverade avtal. Vi betalar inte för att vi inte vill bråka utan det finns alltid en motivering. Den baserar sig på tolkningen av avtalet. Vi betalar inte omotiverade summor för att undvika tvistemål i rätten.

Om Västmetrobolaget döms att betala ersättningar så tas de då från samma budget som byggandet av metron och alla andra kostnader?

- Just det. Det finns ingen skild säck. Om tingsrätten dömer oss att betala så tvingas vi betala.

Vi? Alltså Västmetrobolaget, alltså skattebetalarna?

- Jo. På samma sätt som när staden döms att betala ersättningar så har vi inte någon annan säck därifrån pengarna tas.

Det samma gäller för den kompensation som Siemens kräver av Västmetrobolaget och Helsingfors stads trafikverk gällande hävandet av automatmetroaffären.

Esbo stad äger 85 procent av Västmetrobolaget medan Helsingfors stad äger 15 procent. Bolaget bygger västmetron från Gräsviken i Helsingfors till Mattby i Esbo och vidare till Stensvik.

När västmetron kör igång från Gräsviken till Mattby är oklart.

Elina Jämsen/Yle Uutiset

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen