Hoppa till huvudinnehåll

Inget grönt ljus för mopeder

Närbild på ett trafikljus som lyser rött. I övre högra hörnet av bilden finns det en rund, blå etikett där det står Dina hemknutar.
Närbild på ett trafikljus som lyser rött. I övre högra hörnet av bilden finns det en rund, blå etikett där det står Dina hemknutar. Bild: Yle/Jeanette Winberg dina hemknutar

Varför byter inte trafikljusen till grönt för mopeder? Den frågan ville en lyssnare ha svar på. Orsaken är troligtvis att givaren i asfalten inte är tillräckligt känslig.

I vår serie "Dina hemknutar" ville Olai Lagus ha reda på varför trafikljusen inte byter till grönt när han kommer fram till en korsning med sin moped.

När han på kvällstid kommer ensam med sin moped till en korsning, händer det ibland att han får stirra på det röda ljuset i all evighet.

Men om en bil kommer och ställer sig bakom honom ändrar ljuset till grönt.

- Jag har funderat om det finns något jag kan göra för att få ljusen att ändra? Jag har viftat med armarna ifall det finns någon sensor som känner av det. Jag har också försökt med att köra på olika ställen av vägen, säger Lagus.

Lagus behöver inte alltid sitta och stirra på det röda ljuset. Ibland byter det, ibland inte.

Olai Lagus.
Olai Lagus. Olai Lagus. Bild: Yle/Joni Kyheröinen olai lagus

Två troliga förklaringar

Frågan är alltså varför ljusen beter sig på det här viset? Lagus har stött på problemet i två av korsningarna längs med Korsholmsvägen som går genom Smedsby i Korsholm.

SähköWaasa sköter bland annat om alla trafikljus i Vasa och Korsholm. De fungerar som underleverantör till Dynniq Finland, som levererar olika trafik- och övervakningslösningar.

De flesta korsningarna har givare i asfalten som känner av när metallföremål passerar över dem. Det om givaren reagerar har alltså egentligen inte att göra med vikt, utan med en tillräcklig mängd metall.

Ljusen i korsningarna Korsholmsvägen- Källängsvägen och Korsholmsvägen- Karperövägen i Korsholm, fungerar med induktiva givare eller sensorer.

Jorma Ilkka på SähköWaasa säger att man försöker optimera sensorerna så att de känner av alla slags fordon oberoende årstid.

Om ljusen inte reagerar på mopeden finns det två sannolika förklaringar: Givaren är inte tillräckligt känslig eller så har föraren kört utanför körfilen.

- Vi kontrollerar ofta sensorernas känslighet, säger Ilkka.

Det händer emellanåt att folk kontaktar dem gällande ljus som inte svänger om till grönt.

- På våren brukar motorcykelförare ibland höra av sig.

Sensorn får inte bli för känslig

Men det finns också en fara i att göra givaren för känslig.

- Då kan den registrera fordon som står på filen intill och till och med fordon som kommer i motsatt riktning, säger Ilkka.

Den kan också bli störd om det går kraftledningar ovanför.

Men de klassiska påverkningsförsöken, att vifta med armarna eller blinka med körljusen, har ingen effekt på ljusen.

Om man råkar ut för en situation som Olai Lagus beskriver kan man med fördel kontakta SähköWaasa om saken.

Köra mot rött eller ta en lång omväg?

Det finns också en annan fråga som Olai Lagus vill ha svar på: Får man köra mot rött efter en stund om ljusen inte ändrar?

- Jag har ju kört mot rött till slut. Det andra alternativet skulle ha varit att köra en tjugo kilometer längre väg hem eller vänta tills det kommer en bil, säger Lagus.

Från polisen är budskapet klart: Det är förbjudet att köra mot rött.

- Det finns egentligen inga undantag inskrivna i trafiklagen. Liknande situationer (att ljusen inte ändrar) är egentligen inte ens påtänkta, säger kommunikationschef Mikael Appel på Polisinrättningen i Österbotten.

Så vad göra? Enligt eget omdöme och på egen risk kan man köra in i korsningen.

- Om det inte finns någon annan trafik och man tryggt kan ta sig igenom korsningen, så då kan man kanske göra det i den här situationen, säger Appel.

Mikael Appel, polis i Vasa.
Mikael Appel. Mikael Appel, polis i Vasa. Bild: YLE/ Marcus Lillkvist mikael appel

Men det betyder givetvis inte att man undviker böter om en polispatrull kommer körande runt hörnet.

- Man kan ju förklara läget för polisen men de har ju inte sett att du har stått och väntat i fem minuter före du tog beslutet att köra, säger Appel.

Vasa har fått trådlösa korsningar

Nyligen har ovan nämnda Dynniq levererat trådlösa sensorer till ett par korsningar i Vasa. Trådlösa sensorer vid trafikljus har redan funnits på flera håll i landet för enskilda körfiler. Men Vasa är först i Finland med att ha trådlösa sensorer för alla körfiler i en korsning.

Korsningarna i fråga är Wolffskavägen- Metviksgatan på Brändö och Korsholmsesplanaden-Storalånggatan i centrum.

Vad gäller Olai Lagus och andra mopedförare medför de trådlösa sensorerna knappast någon förbättring: De fungerar nämligen enligt samma princip som de traditionella induktiva sensorerna.

Men det finns andra fördelar: De är snabbare att installera och nöts inte sönder.

- Sensorerna installeras mitt i körfilen och kommunicerar trådlöst. Det här till skillnad från de traditionella sensorerna som består av kablar som dras över körfilen. Det betyder att de nöts sönder när fårorna i vägen blir tillräckligt djupa, säger Jukka-Pekka Alanissi, ledare för den operativa verksamheten på Dynniq Finland.

Längre grönt när sensorn går sönder

När en av de traditionella sensorerna går sönder blir resultatet oftast att tiden som trafikljuset lyser grönt förlängs. Systemet tolkar det som att det alltid står ett fordon och väntar.

- Det är bättre den vägen än att systemet tror att det aldrig står något fordon och väntar. Hellre lite mer grönt än att det alltid lyser rött, säger Alanissi.

Det är inte möjligt att en söndrig sensor gör att det alltid lyser rött?

- De programmeras inte på det sättet. I så fall är det ett tydligt programmeringsfel. Men om vi nu tar till exempel era fall i Korsholm så beror nog de på att sensorn inte är tillräckligt känslig eller att mopeden inte kör på rätt ställe.

Dina hemknutar

En lyssnare ställde frågan om vad som ska hända med Anttilas lokaler i Vasa. Dina hemknutar är ett nytt sätt att göra lokala nyheter tillsammans med publiken. Du sänder in nyhetstips eller frågor och vi på Yle Österbotten tar reda på svaret.

Frågan sänder du enkelt in genom webbformuläret som du hittar längst ner i den här artikeln. Med jämna mellanrum ordnar vi på Yle Österbotten en omröstning bland tre av frågorna vi fått in till Dina hemknutar. Den fråga som vinner går vi vidare med, gärna med hjälp av frågeställaren.

Insamlingen har upphört. Tack alla som bidragit!

Läs också