Hoppa till huvudinnehåll

Ny affärsidé: Distansarbete på spanska solkusten ska bli enkelt för alla

Människor på strand i Malaga, Spanien
Människor på strand i Malaga, Spanien Bild: EPA/DANIEL PEREZ Solbad,badstränder,semester,Málaga,Spanien

Det finländska bolaget Barona har infört en ny form av distansarbete för anställda, och lovar sköta allt i samband med jobbflytt. Tjänsten är öppen för alla företag som vill omplacera anställda.

Baronas servicecenter - som sedan länge funnits på den spanska solkusten - öppnas nu också för andra. Via tjänsten Xchange kan anställda vid vilket företag som helst ta med sig sina arbetsuppgifter till Spanien för en viss tid, säger Hanna Sissala, affärsutvecklingschef på Barona.

Den anställda fortsätter med samma arbete som tidigare - men som anställd hos Barona i Spanien. Efter det återvänder den anställda till sin forna arbetsgivare.

Distansarbetaren får hjälp med allt praktiskt - det ska vara lätt för alla att flytta

Barona hjälper till med arbetsgivaransvaret. Företaget kan också söka bostad och vid behov daghemsplats, skola och arbete åt maka/make. Vidare erbjuds det hjälp med uthyrning av bostaden i Finland.

Affärsidén är att det ska vara så lätt att flytta att det blir möjligt för de allra flesta. Via den nya tjänsten är det meningen att man inte ska behöva säga upp sig från sitt arbete eller anstränga sig för att hitta ett nytt arbete i en främmande kultur.
Barona bistår också med hjälp i byråkratiska frågor som kan var besvärliga - ävenom inom EU.

Personer som jobbar inom it, ekonomi, kundservice, försäljning, helpdesk, rådgivning, marknadsföring, kommunikation eller HR anses kunna ha bäst nytta av den här typens tjänst.

"Många finländare drömmer om att kunna arbeta utomlands"

Barona har i en studie kommit fram till att över 75 procent av de finländska kontorsarbetarna någon gång har drömt om att arbeta utanför Finland.

– Vi tror att tjänsten kommer att väcka intresse bland många företag som vill engagera eller belöna sina anställda.

Den som jobbar i Spanien blir anställd hos Barona, och företaget betalar ut den anställdas lön och arbetsgivaravgifter för utbytestiden. Barona utlovar skräddarsydda lösningar som ska fungera för alla företag.

Arbetslivet förändras

Tjänsten beskrivs som en spegling av de förändringar som sker i arbetslivet.

Barona har sedan 2008 ett servicecenter i Fuengirola i Spanien med 200 anställda inom bland annat kundservice och it-support.

I dagens värld är det lättare än tidigare att jobba utanför den konkreta arbetsplatsen. Med modern teknik kan anställda "vara närvarande" trots att de befinner sig på andra sidan jorden.

Enligt Barona är tjänsten särskilt lämpad för branscher där det råder hård konkurrens om kompetenta medarbetare, som it- och spelbranschen. Också branscher med hög personalomsättning kan ha nytta av den här typens tjänst.

- Ett miljöombyte kan bidra till att förbättra anställdas motivation och kreativitet, och hela organisationens förmåga att anpassa sig till förändringar, säger man vid Barona.

Läs också