Hoppa till huvudinnehåll

Nu efterlyses idéer för hur göra digitala tjänster lättare och mer tillgängliga för alla

Tangentbord.
Goda idéer mottages för hur nätet och de digitala tjänsterna kunde göras mindre främmande för den som känner sig osäker. Tangentbord. Bild: Ulrica Fagerström/ Yle tangentbord

Allt fler tjänster som i dag fortfarande sköts på ett fysiskt ställe av en närvarande människa ska i framtiden hanteras av oss själva via datorn. Det kan göra saker både smidigare och billigare, men stressigare för den som känner sig osäker.

Finansministeriets Auta-projekt efterlyser därför nu goda idéer för hur man ska få med alla i utvecklingen.

Osäkerhet inför digitala tjänster kan både handla om att man känner sig osäker på dator och pekplattor eller på sättet den digitala tjänsten rent tekniskt är utformad. Det kan också vara frågan om att man inte riktigt vet vilken instans som sköter vilka tjänster.

Vi vill ju inte att någon ska bli utanför.

I oktober startade finansministeriets Auta-projekt, ett program där man vill få både privatpersoner, föreningar, organisationer, företag, församlingar och statliga instanser samt sammanslutningar av dessa, att hitta på nya sätt som kan hjälpa den som är osäker att ta till sig tekniken.

- I och med regeringsprogrammet där det står att olika former av service ska digitaliseras, så uppkom behovet av ett program där vi utreder olika möjligheter att hjälpa dem som inte kan sköta sina ärenden digitalt. Vi vill ju inte att någon ska bli utanför, säger Lotta Engdahl som är projektsakkunnig på finansministeriet.

Belyst promenadtunnel.
Vägen framåt är digital. Belyst promenadtunnel. Bild: Ulrica Fagerström/ Yle lättrafikleder

Testprojekt under 2017

Fram till mars 2017 finns det tid att lämna in idéer och under 2017 ska försöken helt konkret utföras. Ett penningbidrag på upp till 20 000 euro kan beviljas till dem som är med, dock med vissa restriktioner så att ett företag till exempel behöver en samarbetspartner från kommun eller stat för att kunna få bidrag.

Bland dem som känner sig osäkra att använda digitala tjänster finns till exempel en del av de äldre finländarna.

- En del äldre är jätteduktiga. Men andra har kanske till exempel aldrig använt dator i sitt arbete och kan helt enkelt inte.

Nya finländare och en del av de unga är andra målgrupper.

- Invandrare som inte vet hur de ska sköta sina ärenden. Och unga som nog kan använda dator men inte vet hur samhället fungerar och hur förvaltningsärenden ska skötas eller hur man på nätet söker det man behöver.

I praktiken kan det handla om olika sätt att lära ut kunnande om datorer och digitala tjänster.

- Det kan också vara frågan om att utveckla en befintlig tjänst så att den blir lättare eller behändigare. Vi vill se olika typer av saker, säger Lotta Engdahl.

Tangentbord.
Tangentbord. Bild: Ulrica Fagerström/ Yle tangentbord

Allt är möjligt

Man har få riktlinjer för att få en så stor bredd som möjligt.

- Det kan handla om ett större projekt med många olika instanser med. Eller så något riktigt smått där någon hjälper någon annan och som man sen kan utveckla vidare.

Ett kommunalt bidrag har redan godkänts. Det är kommunerna Hartola och Pertunmaa som tillsammans lämnat in en ansökan.

I det försöket ska anställda stödpersoner på olika ställen i kommunerna lära ut hur datorer och pekplattor används samt låna ut dem för en vecka i taget. Det ska ske bland annat på bibliotek och i biblioteksbussar samt också hemma hos personer.

Lantrek 2014
Lantrek 2014 Bild: Yle / Mattias Erkkilä lantrek 2014

Principer för grupper eller delar av Finland

Målet med försöken inom ramen för Auta-projektet är en handlingsmodell för kundservicen, säger Lotta Engdahl.

- Vi vill hitta vissa principer eller modeller som fungerar för vissa grupper eller vissa delar i Finland. Och så hoppas vi att de sen kan utnyttjas i samhället. Vi vet inte om det kommer att innebära förändringar i lagstiftningen eller så utan allt är ännu öppet.

Läs mer om finansministeriets Auta-projekt.

Och har du kommentarer, idéer eller erfarenheter av digitala försök som lyckats - eller misslyckats - så får du gärna mejla ministeriet. Kommentarer märkta med “Auta” tas emot på e-postadressen julkict@vm.fi

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle