Hoppa till huvudinnehåll

Randell: Entimmeståget kräver politisk samstämmighet

Tågbana i Sjundeå
Hur det går med Kustbanan ifall en snabb järnvägsförbindelse mellan Åbo och Helsingfors via Lojo ser dagens ljus är oklart. Tågbana i Sjundeå Bild: Yle/Minna Almark tågräls

Åbos stadsdirektör Aleksi Randell träffade på måndagen tillsammans med stadsdirektörer från Lojo och Esbo EU:s trafikkommissionär Violeta Bulc och diskuterade då bland annat den snabba tågförbindelsen mellan Åbo och Helsingfors.

- Det var ett intressant möte och Bulc förstår våra behov och var enligt mig intresserad av projektet, säger Randell. För att kunna få finansiering krävs det att projektet för samman olika ekonomiska regioner samt att det blir ett mervärde i form av nya tjänster som hela EU kan dra nytta av.

Aleksi Randell.
Åbos stadsdirektör Aleksi Randell var glad efter att ha träffat EU:s trafikkommissionär Violeta Bulc och tror att entimmeståget har chans att få pengar. Aleksi Randell. Bild: Åbo stad randell

Det är enligt Randell utmanande men han tror att det är möjligt att få finansiering från EU eller med hjälp av EU.

- Bulc ansåg att Finland varit för passiva då det gäller finansieringsansökningar för liknande projekt tidigare och hoppas att man nu skulle aktivera sig, säger Randell. Hon betonade att vi modigt ska föra fram stora visioner och projektplaner för att ha chans att få EU-pengar.

Lojos stadsdirektör Mika Sivula var också med på mötet och skrev själv i den offentliga gruppen Lohjalaiset på Facebook att trafikkommissionär Bulc verkade mycket nöjd med att invånarna i Lojo också har varit delaktiga i planeringsarbetet.

En medelåldedersman i vit skjorta och blå kavaj, han pratar med mikrofon i handen.
Lojos stadsdirektör Mika Sivula lyfte fram att invånarna i Lojo redan i ett tidigt skede har fått vara delaktiga i planeringen av den nya snabba tågförbindelsen. En medelåldedersman i vit skjorta och blå kavaj, han pratar med mikrofon i handen. Bild: Lojo stad västnyland,Lojo,Mika Sivula

Enligt Sivula betonade Bulc att det är viktigt att Finland modigt för fram projektet för det finns olika sätt att finansiera projekt i dagens läge. Det går att få direktstöd eller så kan man få garantier och via dem privat finansiering för projekten.

Möjligheterna är många men det gäller att vara aktiv.

Kustbanans framtid oroar många

Kustbanans framtid diskuterades också för trots att entimmeståget nu har flyt så är inte alla politiker övertygade om att det är rätt väg att gå.

En förbättring av den nuvarande förbindelsen mellan Åbo och Helsingfors skulle vara bättre än en helt ny förbindelse anser många i exempelvis Västnyland.

- Jag tror att båda förbindelserna kommer att behövas i framtiden och Kustbanan kunde kanske trafikeras av lokaltåg och de snabba tågen skulle använda sig av den nya förbindelsen, säger Randell. Jag har full förståelse för oron men jag hoppas att osämjan inte sätter käppar i hjulet för entimmeståget för det skulle vara mycket beklagligt.

Första delen av förbindelsen klar redan 2025?

Projektet går nu vidare och planeringen framskrider. Tanken är att ansöka om projektbidrag från EU för att försnabba processen men för att kunna göra det krävs det en nationell strategi.

- Trafikplaneringen har nationellt varit för kortsiktig och nu skulle det behövas ett långt perspektiv och en bred vision för södra Finland, säger Randell. Vi för därför fram entimmeståget som ett delprojekt i samband med norra utvecklingskorridoren som är ett paraplyprojekt för utvecklandet av ekonomin i södra Finland och ett utökat samarbete med exempelvis Stockholm och Tallinn.

Randell hoppas att den första etappen av den nya förbindelsen mellan Åbo och Helsingfors via Lojo ska vara klar för användning senast 2025.

- Om vi nu enar oss så tror jag att det kan vara möjligt att vi snart ser nya banavsnitt, säger Randell.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland