Hoppa till huvudinnehåll

Seija Klemetti vid Zilton är årets företagare i Lovisa

Närbild av Seija Klemetti.
Seija Klemetti i Lovisa fick årets företagarpris av Lovisa Företagare rf. Närbild av Seija Klemetti. Bild: Yle/Katarina Lind seija klemetti,hotell- och restaurangverksamhet

Lovisa Företagare rf har utsett årets företagare 2016. Seija Klemetti, företagare vid hotell och restaurang Zilton, belönas för en lång karriär och för en god service.

- När jag hörde om priset blev jag alldeles överraskad. Jag fick lov att sova på saken för att förstå vad som hade hänt, berättar Seija Klemetti, som driver hotell- och restaurangverksamheten vid Zilton på Mariegatan i Lovisa.

Seija berättar att kunderna hon träffade följande morgon var glada och sa att priset verkligen kom till rätt adress. Under årens lopp har hon fått mycket fin respons av kunderna och hon är ett känt ansikte i Lovisa.

Seija Klemetti slår upp ett par stop öl.
Seija trivs bakom disken. Hon träffar dagligen stamkunder och nya ansikten och är omtyckt bland kunderna. Seija Klemetti slår upp ett par stop öl. Bild: Yle/Katarina Lind seija klemetti,hotell- och restaurangverksamhet

Hårt jobb i utmanande bransch

Seija började jobba vid Zilton 1979. År 2001 blev Seija hyresgäst i huset och började driva hotellet tillsammans med Aarre Lemetti.

Under årens lopp har verksamheten förändrats en hel del och det finns många utmaningar för att man ska få allting att gå runt.

- Det har nog blivit betydligt lugnare sedan 80- och 90-talet. Det gäller att ha minsta möjliga personal på jobb och att själv göra så mycket som möjligt överallt.

En vanlig arbetsdag för Seija börjar på morgonen vid sjutiden. Det är städning, morgonmål, tvättstuga och en massa annat på programmet.

- På kvällen brukar jag återvända på jobb om jag har hunnit ta en tupplur på eftermiddagen.

Seija Klemetti slår upp en drink.
Seija jobbar på från tidig morgon och brukar också återvända på jobb till kvällen. Seija Klemetti slår upp en drink. Bild: Yle/Katarina Lind seija klemetti,företagare,hotell- och restaurangverksamhet

Trivs med kundservice

Det är alltså långa dagar med varierande arbetsuppgifter som gäller, men Seija trivs med kundservice. Hon har sina stamkunder som alltid besöker Zilton, och tyngdpunkten i verksamheten ligger på restaurangsidan. Zilton har också nio hotellrum.

- Man ska nog vara ett naturbarn för att klara sig i den här branschen. Och så måste man vara lite galen också, säger Seija.

Hon har redan i flera års tid försökt hitta någon som skulle vilja ta över verksamheten. Efter snart fyrtio år i huset börjar lugnare pensionsdagar locka.

- Jag hoppas fortfarande att jag hittar någon som vill ta över. Jag tänker bara att vart ska våra kunder gå i stället, om vi slutar, konstaterar hon.

Seija säger att det har funnits förfrågningar, men att det krävs en väldigt stor arbetsinsats av den som tar över.

- På ett så här litet ställe krävs det att man själv är villig att jobba varje dag.

Hotell Zilton i Lovisa utifrån.
Seija Klemetti har inte tillsvidare hittat någon som på allvar skulle vara intresserad av att driva verksamheten vid Zilton. Hotell Zilton i Lovisa utifrån. Bild: Yle/Katarina Lind lovisa,hotell- och restaurangverksamhet

Restaurangbranschen var inget förstahandsval

Seija har i dagens läge endast fem anställda. Tillsvidare fortsätter hon jobbet i Zilton, som i fjol firade 50 år.

I huset trivs såväl de som vill sitta och diskutera dagens händelser under morgonen vid en kopp kaffe eller kallare dryck, samt de som vill sticka in sig på en öl senare under eftermiddagen.

Karaokekvällarna är populära och under veckosluten står levande musik på programmet. Nu kring lillajul hyr många företag in sig som vill njuta av ett läckert julbord.

- Egentligen var det en slump att jag började i restaurangbranschen. Jag hade utbildat mig inom kontorsbranschen och ofta har jag tänkt att jag kanske hade jobbat i bank eller som bokförare, om jag inte hade börjat med det här. Men så här efter fyrtio år i branschen känns det härligt.

Inne i restaurang Zilton i Lovisa.
På veckoslutet är det levande musik som gäller i lokalen och karaoken är också populär. Så här mitt på dagen är det ännu lugnt i huset. Inne i restaurang Zilton i Lovisa. Bild: Yle/Katarina Lind lovisa,hotell- och restaurangverksamhet

Det viktigaste är kunderna

Seija, som kommer från Kuusamo, hade ett mellanår från studierna då hon tog ett jobb inom restaurangbranschen. Och på den vägen är hon.

I dagens läge är hon en nöjd Lovisabo, som hoppas att hon snart kommer att få mer tid för stugan i Kuusamo och för utomhusliv.

När Yle Östnyland frågar vad hon skulle vilja hälsa till den som kanske skulle vara intresserad av att ta över hotellverksamheten funderar hon en stund.

- Det viktigaste är att ta väl hand om kunderna.

Seija Klemetti med diplom och blommor.
Seija Klemetti, årets företagare i Lovisa, anser att det viktigaste är att ta väl hand om kunderna. Seija Klemetti med diplom och blommor. Bild: Yle/Katarina Lind seija klemetti,hotell- och restaurangverksamhet

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland