Hoppa till huvudinnehåll

Svårt att förbereda sig på kemikalieolyckor till havs – bättre beredskap behövs

Oljebekämpningsfartyget Hylje samlar upp olja i Finska viken utanför Borgå 2003
Oljeolycksbekämpningen är god, och det finns betydligt flera oljebekämpningsfartyg än kemikaliebekämpningsfartyg. Oljebekämpningsfartyget Hylje samlar upp olja i Finska viken utanför Borgå 2003 Bild: EPA PHOTO LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI hylje

Allt mera kemikalier transporteras till havs och därför har risken för kemikalieolyckor ökat. Medan beredskapen för oljeolyckor anses vara god behövs bättre beredskap för kemikalieolyckor, menar Miljöministeriet.

- Det är väldigt svårt att förbereda sig på att bekämpa en kemikalieolycka, eftersom kemikalier finns av så oändligt många slag, säger Magnus Nyström, specialsakkunnig vid Miljöministeriet.

Spektret av kemikalier är brett. Det finns allt från gödsel, som i sig inte är speciellt giftigt men förskräckligt illa för Östersjön, till väldigt giftiga kemikalier som man inte kan göra något åt om de hamnar i vattnet.

- Att förbereda sig på alla sorters olyckor är helt omöjligt, men vi försöker. Det handlar om att lära sig se vilka olyckor vi kan göra något åt, och vilka olyckor vi bara kan varna för.

Det är stor skillnade på kemikalerina; om de flyter eller sjunker eller hur de sprider sig.

Hittills har man lyckats förhindra att stora oljeolyckor inträffar tack vare det avancerade trafiksystemet, som exakt vet var fartygen rör sig.

Det är svårt att få reda på detaljerad information om exakt vilka kemikalier som transporteras och i vilka mängder.― Magnus Nyström, Miljöministeriet

Men kontrollsystemet är inte lika bra när det gäller kemikalietranporter till havs.

- Det är svårt att få reda på detaljerad information om exakt vilka kemikalier som transporteras och i vilka mängder. Det har mycket med affärshemligheter att göra.

Därför menar Nyström att det är ett utmanande jobb att uppskatta vilka mängder av vilka ämnen som når olika hamnar.

Trots det har Miljöministeriet någon slags uppfattning om mängderna.

Några nära ögat-situationer

På Miljöministeriet funderar man nu på hur man ska höja beredskapen på att bekämpa oljeolyckor till havs.

För tillfället finns det bara två flerfunktionsfartyg som kan bekämpa en kemikalieolycka till havs, jämfört med tjugo fartyg som kan bekämpa en oljeolycka.

- Det beror bland annat på att man inte riktigt vet hur man ska utrusta ett kemikaliebekämpningsfartyg.

Nyström berättar att det har förekommit några nära ögat-situationer, men att det avancerade trafikstyrningssystemet har räddat de här situationerna.

- För några år sedan var en stor tanker nära att köra på grund, men det förhindrades när de finlänska myndigheterna slog larm till de ryska myndigheterna.

En annan aspekt är priset, att förebygga olyckor är betydligt billigare än att bekämpa dem.

- Det bästa är att se till att ingenting händer, säger Nyström.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes