Hoppa till huvudinnehåll

Tuffa tag gav resultat på HSS Media

Hss-medias tidningar.
Arkivbild. Hss-medias tidningar. Bild: Yle/Anna Ruda österbottenstidning

Efter två förlustbringande år 2013 och 2014 går HSS Media med vinst igen. Förra året uppgick omsättningen till 19 miljoner euro och man gjorde man en vinst på knappt en miljon euro. Också det här året ser bra ut.

- Vi förstod och bestämde oss för att vi själva är ansvariga för vårt resultat. Vi ska inte klaga på andra aktörer inom branschen eller på de tekniska innovationer utan vi ska fokusera på vår egen verksamhet oberoende på vad andra gör, säger HSS Medias vd Svante Wahlbeck.

- Det som ju gör en glad på ett nära, personligt plan, det är ju att vi nu söker tre nya journalister, säger Viveca Dahl avdelningsförtroendeman på Vasabladet.

Blev tvungen att minska på personalen

HSS Media ger ut tidningarna Vasabladet, Österbottens tidning och Sydösterbotten. Man räknar med att HSS Medias tidningar har ungefär 150 000 läsare varje dag. År 2011 hade HSS Media ungefär 190 anställda, nu är man nere i 130.

- Det har krävt mycket tunga beslut och alla beslut har inte omfattats av alla. Det har varit mycket diskussion både med personal, men också inom ledningen på bolaget, säger Wahlbeck.

- Samarbetsförhandlingar påverkar i första hand de som tvingas gå, men också alla som blir kvar, säger Dahl.

Wahlbeck nämner bland annat att man sålt en del olönsam verksamhet som en del i att komma på grön kvist. Man har också satsat på ny digital verksamhet.

- Den största satsningen är Sevendays som är en helt ny produkt som vi dessutom ger gratis till våra prenumeranter för att nå ut till nya läsare, säger Wahlbeck.

Dahl berättar att det inom personalen har funnits olika åsikter om man vad man ska satsa på.

- I och med att branschen är i gungning så är det mycket försök och misstag. Jag tror inte att någon vare sig i ledningen eller på redaktionen upplever att man sitter med den ultimata lösningen, säger Dahl.

Satsar lokalt

I januari ska Österbottens Tidning ges ut i två olika versioner. En för Jakobstadsregionen och en för Karlebyregionen.

- Ingen annan kan egentligen konkurrera med oss. Man hittar inte lokalnyheter på Google eller Facebook om de inte kommer via oss, säger Wahlbeck.

- Lokalt är ju konkurrensen från internationella medier inte så mördande. Men samtidigt i en allt mer globaliserad värld så tror jag personligen inte att man kan vara super, superlokal. Det måste vara en blandning där det globala kopplas till det lokala, säger Dahl.

Artikeln uppdaterades klockan 7:48 med rätt summa för fjolårets vinst.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten