Hoppa till huvudinnehåll

Petri Home: Yle AR väcker liv i julkalenderns bilder

Leende glasögonprydd man med kontorsmiljö i bakgrunden.
Leende glasögonprydd man med kontorsmiljö i bakgrunden. Bild: Yle/Marja Niemi petri home,applikationer,virtuell verklighet

Förstärkt verklighet (Augmented reality, AR) och virtuell verklighet (Virtual reality, VR) är de stora och heta samtalsämnena just nu, både i allmänna diskussioner och inom mediebranschen.

I en virtuell verklighet går användaren helt in i en digital omgivning, medan den förstärkta verkligheten bifogar digitala element i en vardaglig omgivning.

VR/AR-branschen förutspås att utvecklas till en affärsverksamhet i 80 miljarder dollarsklassen fram till år 2025, bland annat enligt investeringsbanken Goldman-Sachs. Än så länge är branschen dock endast i startgroparna och en relativt liten grupp entusiaster arbetar med detta.

Så mycket mera än Pokemon

Fastän man vanligtvis associerar VR och AR (virtuell och förstärkt verklighet) med spelbranschen, kanske tack vare Pokemon GO, är möjligheterna för VR och AR betydligt mångsidigare än så.

AR och VR går att tillämpa bland annat inom bygg- och fastighetsbranschen, social- och hälsovårdssektorn och inom turism och inlärning. En förstärkt verklighet (AR) är antagligen lättare att ta i bruk än en virtuell verklighet (VR). Redan nu finns det ett flertal applikationer som stöder den i olika mobila apparater.

Varför är Yle intresserat av VR och AR?

Det är fråga om en ny teknik som förändrar vårt sätt att berätta och att uppleva berättelser. Det är oklart hur den virtuella eller förstärkta verkligheten förändrar mediebranschen och när det i så fall sker, men det är viktigt att vi (Yle) hör till föregångarna då det gäller att testa de nya möjligheterna. Genom snabba försök utvecklar vi och delar med oss av vårt eget kunnande. Vi förstår också bättre hurdana upplevelser vi kan erbjuda finländarna med hjälp av den nya tekniken.

I år har vi genomfört flera VR- och AR-pilotprojekt på Yle, från nyhets- och aktualitetsjournalistik till Yle Visits rundturer och från nyanvändning av arkivmaterial till planering av arbetsmiljön.

BUU-klubben som pilotprojekt

Ett konkret resultat av experimenten med förstärkt verklighet är applikationen Yle AR, som kan tillföra digitalt innehåll till en vardaglig miljö. Först ut att använda det här är BUU-klubbens julkalender, där det bakom varje kalenderlucka öppnar sig ett överraskande tillägg via Yle AR-appen och bilderna väcks till liv. Applikationen fungerar i Ios- och Androidapparater, och den går att ladda ned gratis från App Store eller Google Play från och med den 30.11.

Fortsättning följer: Nästa år gör vi flera försök med virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR). Via Yle Beta-webbplatsen kan du följa med vad som händer. Där får du info om våra pilotprojekt inom framtidens medieupplevelser.

Petri Home, utvecklingschef, Yle

Läs också

Bolaget