Hoppa till huvudinnehåll

"Avgifterna på förbindelsebåtarna dödsstöt för skärgården - glöm inte de privata färjorna"

bilar i backspegeln ombord på nagufärjan
bilar i backspegeln ombord på nagufärjan Bild: Yle/Johanna Ventus bilar ombor på färja

Kommunikationsminister Anne Berners förslag på förbindelsebåtsavgifter har fått massiv kritik från flera olika håll. Men alla förbindelser är inte gratis. I Pargas sköts exempelvis färjan till Sorpo av ett väglag och till skillnad från förbindelsebåtarna har den färjan redan länge varit avgiftsbelagd.

- Jag hoppas att man nu också diskuterar de privata färjorna, att de inte glöms bort, säger Johan Hermansson, ordförande och användare av väglagsfärjan i Sorpo. Det är ändå ganska många som använder de privata färjorna, ett par hundra människor.

Hermansson vill inte direkt jämföra väglagsfärjan med förbindelsebåtarna, men han tror att det i slutändan också lär bli någon form av avgift på förbindelsebåtarna, en avgift som i så fall måste vara rimlig, tycker han.

- Mitt företag betalar 5 500 euro per år i färjeavgifter. Det är ingen ekonomisk katastrof, men i proportion till vad andra betalar är det inte skäligt.

40 000 euro finansieras genom användaravgifter på färjan

I Sorpo sköter väglaget trafiken och hyr färjan av Finnferries. Man får 80 procent av föregående års kostnader ersatta av staten. Pargas stad bidrar med cirka 20 000 euro, och de resterande 40 000 euro finansieras genom användaravgifter på färjan.

- Men osäkerhetsfaktorn är hög, säger Hermansson. Vi har ingen garanti för att nuvarande bidragssystem bibehålls.

För ett år sedan föreslog en tjänsteman att statens bidrag i ett första skede skulle minska från 80 till 60 procent och senare till 50 procent.

- Det har ju visat sig att förslagen från statens sida är oberäkneliga. Ena dagen säger man det ena, andra dagen gör man det andra.

Hermansson skulle önska att man får arbetsro och vet vad som gäller. Och att staten funderar på vad som är skäligt.

- För de nu föreslagna avgifterna på förbindelsebåtarna är nog dödsstöten för skärgårdsföretagarna.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland