Hoppa till huvudinnehåll

Busschaufför: Grusvägarna borde prioriteras mer

Menföre på grusvägar blir allt vanligare på vintern. Därför borde man också satsa mer på grusvägarna, anser trafikchef Fredrik Ström på bussbolaget Wiik & Ström.

- Det blir som en lervälling av alltihopa, som en liten soppa. Den här vintern har vi inte haft det än men det kommer snart, säger Ström.

Att det är ömsom varmt, ömsom kallt är inte bra för vägarna. Vägytorna blir mjuka och våta samtidigt som vattnet inte kan rinna undan nedåt.

Fredrik Ström går framför en buss som körs av bolaget Wasabus. På en parkering. Vinter.
Fredrik Ström. Fredrik Ström går framför en buss som körs av bolaget Wasabus. På en parkering. Vinter. Bild: Yle/Sofi Nordmyr wasabus

Mer grus och bättre diken önskas

Ström säger att de vägar som hör till Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM) oftast är bättre skötta och det är oftast också fråga om asfalterade vägar.

Men grusvägarna som kommunerna har hand om borde man prioritera mer, anser Ström.

- Man borde lägga mer grus och sladda oftare med ordentliga grejer. Sedan borde man också se till att diken drar, att de är uppdikade, säger Ström.

Pengarna räcker inte till

På Södra Österbottens NTM- central säger väghållningsplanerare Elina Granqvist att det är ett ganska nytt fenomen med menföre också på vintern.

- Att klimatet förändras syns på väghållningen. Problemet är att pengarna inte räcker till, säger Granqvist.

Att det är svårt eller nästintill omöjligt att få de statliga pengarna att räcka till alla vägar är ingen nyhet. Dessutom sparas det in på asfaltering.

Genom en ny metod värmer man dels upp den gamla asfalten och dels lägger man på ny asfalt. Genom den nya metoden att asfaltera uppstår det snabbare gropar i vägar.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten