Hoppa till huvudinnehåll

Jakobstads lokal-tv blev inkörsport till Emmyserie

Myteriets gäst Mentor Dresha
Myteriets gäst Mentor Dresha Bild: Yle/Kalle von Koskull myteriet,Yle X3M,gäster

Fjorton år gammal filmade och klippte Mentor Dreshaj sina första inslag för Jakobstads tv. I år är han en av klipparna bakom den Emmybelönta tv-serien Allt för Sverige.

- Inte fan vet jag hur man blir en bra klippare. Jag tror man har begåvning och talang och vet hur ett program ska vara.

Det säger den finlandssvenska klipparen Mentor Dreshaj. Mentor har bland annat arbetat med att klippa svenska realityserier som Paradise Hotel, Fångarna på fortet och Allt för Sverige, som nyligen belönades med en prestigefylld Emmy. I Allt för Sverige ansvarade Mentor för klippningen av finalen, alltså det sista avsnittet.

Trots att Mentor inte säger sig veta hur man blir en bra klippare vet han ändå vad en bra klippare ska göra: skapa dramatik.

- I en realityserie finns det en vinnare och en förlorare och då måste du hitta rätt stämning. Alla kan bli bra på det tekniska, men det gäller att hitta stämningen och rätt dramaturgi.

Malin Gramer fortsätter som programledare för Paradise Hotel säsong 6.
Den populära svenska tv-serien Paradise Hotel blev år 2014 vald till Årets dokusåpa i Sverige. Mentor jobbade som klippare för programmet under säsongen. Malin Gramer fortsätter som programledare för Paradise Hotel säsong 6. Bild: Paradise Hotel / TV3 / Johnny Wohlin. malin gramer

Inledde karriären i Jakobstad

Mentors karriär som klippare fick sin början när han bodde i Jakobstad.

- Pappa hade inget jobb och han fick därför en praktikplats vid Jakobstads tv. Jag brukade följa med honom till kanalen om kvällarna och fick så småningom börja låna kameran för att filma och klippa. Kanalen tyckte jag var bra och när jag var tretton-fjorton år gammal började mina inslag sändas.

Idag är Mentor känd för att vara en rätt så snabb klippare. Snabbheten har ändå inte varit medfödd.

- Jag brukar lägga ner min själ när jag klipper ett program. Jag har ibland suttit i tjugo timmar i sträck för att finslipa ett fyrtio minuter långt avsnitt. Efter så många timmar framför datorn blir att man blir snabb i slutändan.

Jag har fria händer att göra vad jag vill med ett avsnitt. Vill jag att det ska bli dramatiskt så gör jag det dramatiskt.― Mentor Dreshaj

Tiotals timmar material

Tjugo timmar sträckeditering räcker ändå inte till för att editera ett avsnitt på drygt en halv timme. Ofta finns det minst femtio timmar material bakom ett avsnitt av den längden. Mentor och hans kolleger brukar ha kring tio dagar på sig att klippa ett enda avsnitt.

De måste ändå inte editera allt själv, eftersom programmets redaktörer tillsammans med andra klippare först brukar klippa upp en stomme.

- Om det inte finns en röd tråd måste vi börja om från grunden. Men oftast brukar det vara jättebra klippt från början och då är det lättare för oss, säger han.

"Alla klippare fuskar"

Eftersom största delen av materialet aldrig når tv-rutan betyder det samtidigt att den bild tittaren får av ett program till stor del styrs av klipparen. Mentor medger att klippare har stor makt över slutresultatet.

- Jag har fria händer att göra vad jag vill med ett avsnitt. Vill jag att det ska bli dramatiskt så gör jag det dramatiskt, vill jag att det ska bli roligt så gör jag det roligt. För tv-serier som Paradise Hotel finns det timtal med intervjuer. Jag kan ta en intervju från program tio och en från program tjugo och bygga en story hur som helst.

Att klippa är helt enkelt att fuska, säger han.

- Det är det som editering går ut på. Man måste fuska för att göra ett bra program. Men man kan ändå lita på realityserier. Allt som händer har hänt på riktigt och ingen tvingas till något.

Nyligen publicerat - X3M