Hoppa till huvudinnehåll

Paola Suhonen om porr, rättstvister med Trump och traditioner

Designern Paola Suhonen.
Paola Suhonen. Designern Paola Suhonen. Bild: Yle/Parad Media Paola Suhonen,mode,modevisningar,Film,design

Trots konstprojekt, en porrdokumentär och rättstvister med Ivana Trump kommer designern Paola Suhonen aldrig att lämna modebranschen.

Men krasst sett har designern Paola Suhonen under de senaste åtta åren mer eller mindre ägnat sig åt projektet Love on the Road som fokuserar på porrstjärnan Nina Hartley.

Det här samarbetet finns också under december och början av januari utställt i Konsthallen i Helsingfors.

- Det här projekt började när jag bodde i USA år 2008, berättar Paola Suhonen. Jag fungerade som chefredaktör för tidningen Love Contemporary, och vi letade just då efter en ny vinkling för tidningen.

Redaktionen ville ta upp kärlek ur ett ekonomiskt perspektiv, det vill säga akten utan den egentliga kärleken och då blev pornografin en infallsvinkel.

- Inom ramen för temat stötte jag på Nina Hartleys namn i nästan alla sammanhang jag gick närmare in på, berättar hon. Nina är den äldsta fortfarande aktiva kvinnliga porrstjärnan i branschen i USA för tillfället. Så jag åkte till Los Angeles för att intervjua henne och tog min sexton millimeters filmkamera under armen.

Fascinerades av Nina

Paola och Nina skulle egentligen bara ses den där enda gången för en intervju.

- Men det fanns något i henne som fascinerade och intresserade mig fruktansvärt mycket. Så redan då, första gången vi träffades, började en tanke utvecklas om att göra ett längre reportage eller en dokumentär om henne.

Sedan tog det ytterligare två år från den träffen för att idén på allvar skulle ta form, men där började det. Med i dokumentären om Nina och nu i utställningen Love on the Road finns också klipp som Suhonen filmade med henne under den allra första intervjun.

Feminist och businesskvinna

Nina Hartley visade sig vara väldigt intressant som person, inte alls så som Suhonen hade förväntat sig. Bland annat visade Hartley sig vara en ärkefeminist, sitt yrkesval till trots.

- Jag har själv genom åren träffat ganska många som valt sin egen väg men Nina Hartley är helt i en kategori för sig, menar Suhonen. Hon har helt avsiktligt börjat bygga upp sitt liv och sin image, vilket inte har varit helt lätt för en kvinna i hennes bransch. Hon är exhibitionist och hon älskar rampljuset. Det här har varit hennes grej hela tiden och hon njuter av det själv.

Nina Hartley är inte alls traditionell, på det sättet man kanske kunde förvänta sig.

- Jag själv hade en massa fördomar mot kvinnor i hennes bransch. När jag åkte iväg för att intervjua henne för första gången tänkte jag att hon antagligen är enfaldig, marginaliserad och utnyttjad och jag trodde att jag skulle tycka synd om henne, och att hon skulle vara ett offer av något slag. Men hon var allt annat.

Hon visade sig vara en stenhård business-kvinna och varumärkesskapare, som helt avsiktligt byggt upp sitt eget varumärke och helt hittat sin egen grej.

Suhonens fascination för Nina Hartley resulterade i projektet Love on the Road, som under december också finns utställt på Konsthallen i Helsingfors.

Har fortsatt med design

Åren som filmskaparen har ändå inte helt uppslukat Paola Suhonens tillvaro.

- Fortfarande sysslar jag nog med mode också, jag har under inga omständigheter bytt ut det. Men med tanke på det här med att hitta sin grej, så har jag gjort det just när det kommer till estetiken och själslandskapet. Mina material kan variera väldigt mycket, från att jag i film kan använda mig av ett dokumentaristiskt grepp till att jag kan göra små konstfilmer. Själslandskapet avgör mer än själva materialet och greppet.

Traditionell av sig

När det kommer till traditioner har Paola Suhonen en lite tvetydig inställning eftersom hon dels uppskattar dem men också gillar att bryta traditioner.

- Jag är ganska traditionell egentligen, säger hon. Jag kommer från en företagarfamilj och har avsiktligt valt att fortsätta den traditionen. Sedan betyder också de typiska högtiderna som jul och midsommar mycket för mej. Jag gillar grejer som har en kontinuitet och som står för stabilitet. Den konstnärliga världen och modet som jag jobbar med är så pass hektiskt att man hela tiden tvingas ifrågasätta, så därför bildar vardagens traditioner en härlig balans i tillvaron.

Men Paola Suhonen ser också ett tydligt mönster i hur inställningen till det traditionella förändrats med åren för hennes egen del.

- Som tonåring hade jag ett stort motstånd mot traditioner av alla slag och ett stort behov av att ändra och försöka hitta på nya sätt att göra saker, skrattar Suhonen. Då tyckte jag att mammas och pappas grejer var världens töntigaste, men ju äldre man blir, desto mer lär man sig att uppskatta det.

Hon menar att man med åren vill återgå till sina rötter och hon värdesätter på äldre dagar också mer sådant som varit viktigt i den egna familjen, till och med sådant som hängt med från barndomen.

Det analoga är själfullt

Också i filmskapandet är Paola ganska traditionell. Hon har valt att inte gå in för det digitala utan hålla fast vid att filma på sexton millimeters film.

- Det är en annan slags tradition att filma så och jag gillar helt enkelt det analoga, både när det gäller ljud och bild, även rörlig bild, menar hon. Det finns något fundamentalt i det som den analoga filmen står för och jag gillar looken, det vill säga när utseendet är lite vintage. Då är det mjukt, lite kornigt och ganska själfullt. Det sitter helt enkelt bättre i min uppfattning om skönhet.

Stämdes av Ivana Trump

För Paola Suhonen hade det amerikanska presidentvalet i november lite andra förtecken än det har för de flesta.

För några år sedan blev Paola Suhonens modevarumärke Ivana Helsinki väldigt uppmärksammat internationellt, inte minst av medier i Finland och USA på grund av en rättstvist mot Donald Trumps före detta fru Ivana Trump. Nu i och med att Donald Trump vann valet har det här flutit upp till ytan igen flera gånger, trots att det gick rätt länge som ingen mindes uppståndelsen.

- Det är inget som jag längre aktivt tänker på, men då när det hände var det ju i allra högsta grad aktuellt för mej, och ett stort orosmoment eftersom vi inte visste om vi på allvar skulle bli tvungna att betala skadestånd eller inte. Ivana Trump krävde ju oss på astronomiska summor, minns Suhonen.

I korthet var det alltså fråga om Paola Suhonens märke Ivana Helsinkis första stora modevisning under den stora modeveckan i New York.

- Kvällen innan visningen skulle äga rum fick vi via nyhetsbyrån Reuters en förfrågan om hur vi ställde oss till stämningen av Ivana Trump, berättar Paola Suhonen. Det här var första gången vi ens hörde om det, att vi blivit stämda.

Likheter i namnen

Ivana Trump hade då bestämt sig för att hon ville stämma Ivana Helsinki på grund av likheterna i namnen.

- Rättsliga processer lär vara något av en sport för sådana som hon och namnet Ivana Helsinki var tydligen för lika i hennes tycke, konstaterar Suhonen. Ivana är ju mitt eget andra namn och skulle ju nog knappast kunna förväxlas med hennes, och i vårt varumärke ingår ju också Helsinki.

Gömde sig för fogden

Det blev många lovar i processen berättar Paola och det hela tog till och med rent komiska vändningar.

- Jag måste fysiskt springa undan fogden som kom med stämningen, för om han hade kunnat överräcka den i handen på mej hade vi blivit tvungna att annullera vår modevisning samma kväll, berättar hon.

- Jag gömdes på olika sätt, i munkjacka, med olika scarfer och jag fick slinka in via backstage för att inte bli upptäckt. Och samma sak var det på efterfesten på hotellet, jag måste ta mej in förklädd via en bakdörr och gå via källaren eftersom fogden stod vid huvudingången med ett fotografi på mig i handen och jämförde med alla som kom in genom dörren den kvällen. Det blev riktigt spännande.

Förlikning med Ivana Trump

Men processen kom till slut aldrig så långt som till rätten.

- Vi blev ju också tvungna att anställa toppadvokater för det här, för Ivana Trump hade tillgång till hela den rättsliga arsenal av jurister som Donald Trump har. På det viset tar han också hand om sina före detta fruar, visade det sig.

I ett år fortsatte korrespondensen advokaterna emellan, och det funderades på om Paola och Ivana Helsinki skulle tvingas ersätta något eller helt enkelt ändra företagets namn.

- Det blev en förlikning till slut och vi lade till mitt eget namn efter vårt varumärke Ivana Helsinki. Och det här dög till slut för Ivana Trump.

Men visst kändes det galet medger Suhonen.

- Och det verkade till och med hennes advokater tycka, på basen av våra Skype-samtal under det där året. Men det var naturligtvis inget de någonsin kunde uttrycka skriftligt, säger hon småleende.

Modedesign på nytt sätt

Trots att filmandet upptagit mycket av Paola Suhonens tid under de senaste åren har hon ändå fortsatt med att designa. Däremot har modeskapandet fått ett nytt koncept. Från och med början av året kommer Suhonens varumärke att lansera tre produkter i veckan.

- Det här är en helt ny grej som vi gör från och med januari. Vi tar lite avstånd från traditionerna och det att klädbranschen alltid har fokuserat på kollektioner enligt säsongerna, med till exempel vår, höst och sommar. Det här har fortgått ända från 40- och 50-talet. Men nu har nätbutiker kommit och ändrat på det här och världen har förändrats.

Suhonen menar att konsumenter inte längre vill få en snabb förhandstitt ett halvt år innan något kommer till försäljning. Det här med mode behöver inte vara så märkvärdigt. Man behöver inte förhandsinformation om vad som är på gång, vilka färger och trender som är mode eftersom alla modevisningar strömmas live när de ordnas.

- Och det här ligger i tiden, att också konsumenten direkt kommer åt att se vad som är på gång.

- Istället för att lansera säsongerna skilt går vi in för att varje vecka lansera tre olika produkter. Istället kan man ha mer långtgående teman per år, och sedan mycket variationer inom ramen för det. Men till exempel klänningarna kommer vi att fortsätta med, eftersom de hör till grundpelarna i vårt varumärke. Men det finns också produkter för hemmet och en del konstföremål.

Att frångå de traditionella säsongerna är ett tankesätt som bland annat flera unga japanska modeskapare redan anammat och sakta håller hela modevärlden på att förändras.

- Det känns helt enkelt gammaldags att göra förhandsvisningar på något som skall dyka upp i butikerna ett och ett halvt år senare för att sedan bara låta konsumenten vänta. Världen fungerar inte längre så.

Paola Suhonen är gäst i Efter Nio om traditioner på måndag 5.12.2016 kl. 21.00 på Yle Fem och Yle Arenan.

Mer från programmet

  • Boris Johnson i Berlin - beredd att kompromissa kring brexitavtal

    Merkel uppgav att EU är beredda att förhandla kring handeln.

    Storbritanniens premiärminister Boris Johnson sade i dag att Storbritanniens nuvarande utträdesavtal med EU är oacceptabelt under en gemensam presskonferens med Tysklands förbundskansler Angela Merkel under Johnsons besök i Berlin.

  • 40 kor på vift i skogen i Laukas - nu ska de avlivas

    Expert: Djur förvildas snabbt ute i skogen.

    I Vehniätrakten i Laukas har en hjord på cirka 40 nötkreatur varit på fri fot i skogen sedan våren. På tisdagen ställdes läget på sin spets då djuren, som trängt sig in på gårdar och vägar, började utgöra en fara för folk i området. Just nu håller hjorden till i skogen nära bondgården.

  • Sopkärl vid rastplatsen i Horsbäck efterlyses

    Problemet lyfts fram i ett invånariniativ.

    Raseborgs stad kommer nu vända sig till Trafikledsverket Väylä med en önskan om att det skulle placeras sopkärl på rastplatsen invid riksväg 25 i Horsbäck.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje