Hoppa till huvudinnehåll

Vasa vill ha Teslas fabrik

En skiss av hur Teslas gigafactory kunde se ut om den byggs i Vasa
Så här kunde Teslas Gigafactory se ut om den byggs i Vasa. En skiss av hur Teslas gigafactory kunde se ut om den byggs i Vasa Bild: Vasa stad tesla gigafactory vasa

Då amerikanska Tesla ska etablera sig i Europa vill Vasa vara med i spelet. Idag tillkännagav stadsdirektör Tomas Häyry att Vasa på fullaste allvar ger sig in i kampen om att få Teslas så kallade Gigafactory.

Tesla håller som bäst på att färdigställa sin första så kallade Gigafactory i USA. Det är en fabrik som tillverkar såväl litium-jonbatterier som komponenter till teslas elbilar. I ett senare skede ska fabriken också tillverka bilar. Planen för Teslas europeiska gigafactory är den samma. Först batterier, senare också bilar. Men varför skulle Tesla vilja etablera sig just i Vasa?

- Vi har Nordens ledande energikluster med en otrolig samlad kunskap om förnyelsebar energi, och nästan hos grannen, i Kaustby finns Europas största litiumfyndigheter, säger Tomas Häyry.

Att Finland är ett stabilt samhälle där penningtrafik och logistik fungerar är enligt Häyry ytterligare fördelar.

Men Vasa ligger långt från de stora marknaderna?
- Egentligen ligger vi riktigt bra till mitt emellan de stora marknaderna, och vi har en bra internationell hamn, säger Häyry.

Idén kläcktes för en vecka sedan

Tesla tillkännagav för en tid sedan att man inom några år tänker etablera sig i Europa. Det fick Toni Laturi, chef för digital affärsverksamhet på Sanoma Magazines Finland att fundera. Han och några bekanta, med försänknignar inom kommunikation och industri, utarbetade idén och framförde den till Tomas Häyry.

- Det är helt och hållet på frivillig basis, på min fritid, som jag gör det här. Kalla det nån sorts klockarkärlek till hembygden, säger Laturi som har österbottniska rötter.

Idén presenterades för Vasa stads ledning i början av förra veckan, så tempot har varit högt. Nästa skede är nu att utarbeta en projektplan.

- Under det första kvartalet nästa år ska den vara klar, säger Tomas Häyry.

Det är den planen som utmynnar i ett prospekt för Tesla. Om allt går vägen kan man vänta sig ett etableringsbeslut inom två år.

Förankrat i statsledningen

Projektet är av den storleksklassen att också statsledningen måste vara med på projektet.

Det här är energiklustret 2.0― Vasas stadsdirektör Tomas Häyry

Den blivande näringsministern och riksdagsledamoten Mika Lintilä (C) stöder Vasas projekt.

- Det här är en fin möjlighet för hela Finland, jag är mycket entusiastisk över projektet. Jag kommer för egen del att stöda projektet så mycket som möjligt, säger Lintilä.

Stora förändringar i bilbranschen

Men även om Tesla skulle etablera sig någon annanstans betyder det inte att projektet är förgäves. Hela bilindustrin intresserar sig allt mer för elbilar. Till exempel Volkswagen har beslutat att, likt Tesla idag, också ha batteritillverkningen i egen regi, medan andra tillverkare tänker sig att köpa batterierna från underleverantörer.

- Faktum är att det är Panasonic som tillverkar batterierna åt Tesla i deras amerikanska gigafactory, säger Toni Laturi.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry och Toni Laturi.
Tomas Häyry och Toni Laturi Vasas stadsdirektör Tomas Häyry och Toni Laturi. Bild: Yle/Filip Stén Tomas Häyry,gigavaasa,Vasa,Tesla Motors

Det gör att projektplanen också kan intressera till exempel Panasonic och Samsung, som är stora i batteribranschen.

- Det här är nästa stora grej, det är Energiklustret 2.0, säger Tomas Häyry.

Vasa tänker närma sig Tesla först när man har ett prospekt att visa upp.

- Amerikaner tycker om uppstickare. Vi tänker visa hur förträffliga vi är, säger Häyry.

På företaget Tesla kommenterar man idag inte Vasas planer på annat sätt än att man under nästa år ska bekanta sig med möjliga etableringsorter i Europa.