Hoppa till huvudinnehåll

Vem ska rensa ut fejknyheterna från webben?

Trump- och Clinton-dockor med orden Google och Facebook framför dem.
Fejknyheter inför USA:s presidentval spreds både via Google och Facebook. Trump- och Clinton-dockor med orden Google och Facebook framför dem. Bild: EPA/CESARE ABBATE Donald Trump,Hillary Clinton, Presidentvalet i USA 2016,google,Facebook

Efter USA:s presidentval har fejknyheter och deras inverkan på samhället diskuterats mer än någonsin tidigare. Både Facebook och Google har lovat åtgärder för att stoppa fejknyheterna – men finns det något konkret i allt snack?

USA röstade om en ny president och efter det har diskussionen om desinformation på webben gått hetare än någonsin tidigare. Fejknyheter – och framför allt spridningen av dem i Facebooks åsiktskorridorer – är ett intressant tema. Men vad har diskussionen handlat om de senaste veckorna?

Kolumnist efter kolumnist har sagt att Facebooks algoritmer kan ha avgjort presidentvalet i USA till Donald Trumps fördel. Det här framhåller bland annat Joshua Benton som är ledare för Nieman Journalism Lab, Drake Baer från New York Magazine och Timothy B. Lee från Vox.com.

Skärmdump från NyMag.com – The filter bubble explains why trump won and you didn't see it coming.
Skärmdump från NyMag.com – The filter bubble explains why trump won and you didn't see it coming. Bild: Skärmdump/NyMag.com Donald Trump,Åsiktskorridor

Det finns otroligt många fejknyheter som skapat förvirring under valet. Bland annat en nyhet om att självaste Påven skulle ha proklamerat sitt stöd för Trump. Den fejknyheten hade över en miljon delningar.

Skärmdump från Snopes.com om fejknyheten kring Påvens stöd för Donald Trump.
Skärmdump från Snopes.com om fejknyheten kring Påvens stöd för Donald Trump. Bild: Skärmdump/Snopes.com Donald Trump,påven

Hundra Trump-sajter i Makedonien

Fejknyheterna riktades i mycket större utsträckning till Donald Trumps anhängare och Hillary Clintons motståndare än tvärtom. Det här finns det mycket bevis på.

Buzzfeed avslöjade bland annat att spåren av över hundra sajter som ställde sig positivt till Trump ledde till Makedonien där ett gäng tonåringar skrev fejknyheter. I intervjun sa de unga männen att de egentligen inte bryr sig om Trump, motivet var de pengar som genererades av Googles AdSense-annonsverktyg.

Redan i god tid innan valdagen granskade Buzzfeed hur många av de nyheter som delats på politiska Facebooksidor är fejkade. Buzzfeed valde tre ”hyperpartiska” republikanska och demokratiska sajter för sin utredning och analyserade sedan över tusen delade poster.

Analysen avslöjade att 38 procent av högersajternas uppdateringar innehöll felaktig information. Också på vänstersajterna var siffran hög: 19 procent.

Skärmdump från The Guardian där Barack Obama talar om problemen kring fejknyheter.
Skärmdump från The Guardian där Barack Obama talar om problemen kring fejknyheter. Bild: Skärmdump/TheGuardian Barack Obama,The Guardian

Till och med USA:s avgående president Barack Obama har tagit ställning i frågan. Han fäste uppmärksamhet vid hur desinformation blandas in i nyhetsflödet både på Facebook och på tv.

– Om vi inte förhåller oss serioöst till fakta, om vi inte funderar på vad som är sant eller ej och om vi inte kan göra skillnad mellan seriösa argument och propaganda – då har vi ett problem, sa Obama.

Facebooks vd Mark Zuckerberg förringade Facebooks roll i sitt första uttalande. Enligt honom är det en ”rätt galen” tanke att fejkade nyheter som spridits på Facebook skulle ha påverkat valet.

Skärmdump från NPR där Mark Zuckerberg säger att han inte tror att fejkade nyheter på Facebook påverkad USA:s presidentval.
Skärmdump från NPR där Mark Zuckerberg säger att han inte tror att fejkade nyheter på Facebook påverkad USA:s presidentval. Bild: Skärmdump/NPR Facebook, Inc.,Mark Zuckerberg

Facebook har metoderna för att lösa problemet, men finns viljan?

Det är svårt att utreda hur stor påverkan desinformationen på webben över huvud taget haft på folks röstningsbeteende, men det är klart att Facebook erbjudit en grogrund för fejknyheterna. Algoritmerna gynnar information som delas av många människor och rekommenderar dessutom mer liknande innehåll för användaren.

På Facebook känner man till problemet med de fejkade nyheterna, men Facebook är också den enda som kommer åt all användardata som kunde visa hur stort problemet är. Men det är väl önsketänkande att tro att Facebook skulle dela med sig av all data till forskare.

Det har ändå avslöjats att något sjuder inom Facebook. Gizmodo intervjuade företagets anställda som berättade att Facebook redan innan valet hade byggt ett verktyg som skulle filtrera fejknyheter ur nyhetsflödet. Det nya verktyget togs ändå inte i bruk eftersom företaget var rädda för att de konservativa skulle ha blivit upprörda – förnyelsen skulle ändå mest ha påverkat högersajter.

Skärmdump från tidnigen Gizmodo.
Skärmdump från tidnigen Gizmodo. Bild: Skärmdump/Gizmodo Facebook,Mark Zuckerberg

Det är mycket snack om fejknyheter och deras negativa inverkan på den samhälleliga diskussionen och på beslutsfattandet, men det konkreta saknas ofta i diskussionerna. Det har redan länge krävts att Facebook och Google åtgärdar problemet, men hittills har bolagen varit ovilliga att förbinda sig till något.

En del anser att användarna borde få bättre möjligheter att flagga innehåll som de misstänker är fejkat. Här ligger problemet i att skyffla över ansvaret på användarna. Det finns också en risk att någon påstår att också riktiga nyheter är fejkade.

Andra anser å sin sida att Facebook och de övriga bolagen själva måste ta ett ansvar för sina plattformar och de mekanismer som leder till att fejknyheter sprids.

Facebook vet däremot att alla användare knappast skulle gå med på att mediejätten skulle markera en del sidor som fejkade.

En del konkreta åtgärder – eller löften om konkreta åtgärder – finns redan. Nedan några:

1. Annonspengarna bort från fejksajterna

Både Google och Facebook har meddelat att de tänker göra det omöjligt att tjäna pengar på fejksajter. I fortsättningen skulle falska medier inte längre ha tillgång till Googles AdSense-system eller till Facebooks annonsnätverk.

Enligt Google ska bolaget tillämpa samma metoder på falska medier som bolaget redan tidigare tillämpat på hälsoskadlig reklam.

2. Tilläggsdelar i webbläsaren varnar om suspekta sajter

New York Magazine-journalisten Brian Feldman skapade en tilläggsdel till Chrome som alltid varnar då läsaren kommer in på en falsk eller fejkad sajt. Feldman har berättat att han skapade tilläggsdelen på en timme.

Fake News Alert baserar sig på en lista av opålitliga och vilseledande sajter, listan är gjord av Melissa Zimdars som är professor i medieforskning. Zimdars har sedermera varit tvungen att radera listan från webben på grund av alla trakasserier och näthat hon fick.

En annan tilläggsdel som fungerar enligt samma princip är B.S. Detector. Utvecklaren av den har själv sammanställt en lista på fejkade medier.

3. Facebook lovar … något

Till slut tog Mark Zuckerberg kritiken på allvar och publicerade ett ställningstagande – på sitt eget Facebookkonto så klart. I den relativt långa uppdateringen skriver Zuckerberg att Facebook bland annat tänker förbättra sin egen klassificering av desinformation och ge användarna bättre verktyg för att rapportera fejknyheter i flödet.

Facebook tänker också pröva på att lägga till olika varningssymboler på länkar som har anmälts vara fejkade. Zuckerberg säger också att Facebook vill samarbeta med kända faktakoll-tjänster.

Text: Johanna Vehkoo

Ursprungstexten på Kuningaskuluttajas sida.